• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

3

الهام‌بخش‌ترین متفکر بلوچ با رویکرد ایران‌گرایی | محسن روحی‌صفت*

  • کد خبر : 17709
  • 06 خرداد 1403 - 6:10
الهام‌بخش‌ترین متفکر بلوچ با رویکرد ایران‌گرایی | محسن روحی‌صفت*
او یکی‌از الهام‌بخش‌ترین متفکرین بلوچ بود و تاثیرات آن باقی خواهد ماند. پیرمحمد ملازهی نمونه‌ای امیدآفرین و موفق از روشنفکری بود که توانسته بود با بینش و تخیلی عمیق، برای خود و مردمش جایگاهی معتبر در فضای فکری جامعه‌ ایرانی بسازد.

درگذشت دانشمند محترم پیرمحمد ملازهی برای اندیشمندان سیاسی ایران خصوصاً مردم خطه بلوچستان ضایعه‌ای عمیق بود.

وی عمر خود را صرف دفاع از اندیشه ایرانیت و فرهنگ و تمدن ایرانی در حوزه سیاست و امنیت منطقه کرد. نظرات سیاسی او تاثیرات قابل‌توجهی بر دیدگاه‌های کارشناسان سیاسی در بخش حاکمیت، متفکران و افکارعمومی داشت.

پیرمحمد ملازهی با استواری نظریات سیاسی خود درخصوص توسعه ایران و خطرات و تهدیداتی که کشورمان با آن مواجه است به روشنی بیان می‌داشت و آن را در معرض افکار عمومی می‌گذاشت. دانش و اطلاعات او از موضوعات مورد بحث خصوصاً تحولات منطقه‌ای عمیق و راهکارهای او در راستای منافع ملی ایران بود.

او یکی‌از الهام‌بخش‌ترین متفکرین بلوچ بود و تاثیرات آن باقی خواهد ماند. پیرمحمد ملازهی نمونه‌ای امیدآفرین و موفق از روشنفکری بود که توانسته بود با بینش و تخیلی عمیق، برای خود و مردمش جایگاهی معتبر در فضای فکری جامعه‌ی ایرانی بسازد.

او تلاش می‌کرد به حاکمیت بگوید اگر نگاهی دوراندیشانه به حفظ قدرت هم دارد، بدون مشارکت مردم و رفع درد و رنج آنان مقدور نیست. او اعتقاد داشت ما در جامعه نیاز داریم فضای سیاست‌ورزی به گونه‌ای تداوم دهیم تا گرفتار تندروی‌ها نشود.

او بدنبال تحقق صلح و دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز در خاورمیانه‌ای بود که به دلیل انواع و اقسام شکاف‌های قومی و مذهبی و طبقاتی، مساعد فوران خشونت‌های مهارناپذیر است. او صادقانه و صریح ریشه‌های مسایل و مشکلات خصوصاً آنچه در بلوچستان می‌گذشت را می‌شکافت و آن را در بستری اجتماعی، منطقه‌ای و نیز جهانی تحلیل می‌کرد و راه‌حل‌های خودش را هم بدون اینکه خوشایند یا ناخوشایند فردی و یا جریان‌هایی باشد، بیان می‌کرد. او صدای گفت‌وگو؛ خصوصاً در دوره‌ی فاصله‌ها و گسل‌ها بود.

او نشان داد که می‌توان بیان و نظر را حتی به صورت کاملاً مخالف به‌گونه‌ای عنوان کرد که منجر به ایجاد چالش و تشدید بحران نشود.

پیرمحمد ملازهی نیروهای فکری بلوچستان را به سه دسته قوم‌گرا، مذهب‌گرا و ایران‌گرا تقسیم می‌کرد که خود را ایران‌گرا می‌دانست؛ ایرانی که برای همه ایرانیان و بدون تبعیض و نابرابری سیاسی و توسعه‌ای باشد.

وی در سال‌های آخر عمر خود از رشد قوم‌گرایی و فرقه‌گرایی مذهبی به‌شدت نگران بود و مخاطرات حرکت‌های بنیادگرایی مذهبی برای مدنیت و تکثرگرایی زندگی مدرن را گوشزد می‌کرد.

وی اعتقاد داشت در همه حوزه‌ها باید پندارمان، گفتارمان و کردارمان را براساس منافع‌ملی پیش ببریم.

وی تسلط عمیقی به تاریخ تحولات ایران، پاکستان، افغانستان و هندوستان داشت. در ایران کمتر کسی همانند او تحولات سیاسی و نظامی پاکستان را درک می‌کرد و غالباً نظرات و دیدگاه‌های او بی‌بدیل بود.


*پژوهشگر و دیپلمات بازنشسته

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=17709
  • نویسنده : محسن روحی‌صفت
  • 89 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.