• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 4
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

0

طوس طهماسبی : آیا آزادی و دموکراسی از رفاه و آسایش مادی مهم‌تر است؟

  • کد خبر : 15114
  • 17 آبان 1402 - 21:46
طوس طهماسبی : آیا آزادی و دموکراسی از رفاه و آسایش مادی مهم‌تر است؟
آزادی در لیبرالیسم نه مفهومی ماورایی و استعلایی بلکه مفهومی ملموس، تجربی و قابل اندازه‌گیری است. به عنوان مثال یکی از وجوه مهم آزادی فرد، سهم او از زمان و وقتش و یا به عبارت دیگر آزادیِ زمان است که بخشی از این مفهوم، تحت عنوان اوقات فراغت تعریف می‌شود

در یادداشت قبلی گفتم که هر ایدئولوژی و نهادی که معتقد باشد، چیزی مهم‌تر از رفاه و آآسایش_مادی وجود دارد، بسیار مخرب و خطرناک است.
برخی اعتراض کردند که آزادی و دمکراسی از رفاه و آسایش مادی مهم.تر است و مردم در آلمان نازی هم تا قبل از شروع جنگ رفاه داشتند و…
این انتقادات از یک درکِ رمانتیک و غیر زمینی از نسبت دو مفهومِ رفاه و آزادی ریشه می‌گیرد که به دلایلِ تاریخی مشخصی در جامعه ما رواج بسیار داشته است.
این رویکرد، به اشتباه آزادی را به طور کامل از آسایش و رفاه مادی متمایز در نظر می‌گیرد، درحالیکه بخش عمده‌ای از آزادی‌ها همان آسایش مادی و یا نتیجه مستقیم و بی واسطه آن هستند.
آزادی در لیبرالیسم نه مفهومی ماورایی و استعلایی بلکه مفهومی ملموس، تجربی و قابل اندازه‌گیری است. به عنوان مثال یکی از وجوه مهم آزادی فرد، سهم او از زمان و وقتش و یا به عبارت دیگر آزادیِ زمان است که بخشی از این مفهوم، تحت عنوان اوقات فراغت تعریف می‌شود. آزادی در استفاده از زمان یا اوقات فراغت نتیجه مستقیم سطحِ رفاه و استقلال مالی فرد و همچنین سطحِ توسعه‌یافتگی جامعه است. بخشی دیگر از مفهوم آزادی داشتن امکان، برای غنا بخشیدن به حجم و تنوع تجارب فردی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که لازمه‌ی آن هم سطحِ بالای رفاهی فرد و جامعه است.

پس در گام اول ما بخش قابل توجهی از آزادی‌ها را در مفهومِ آسایشِ مادی مستتر می‌دانیم. به اعتقاد من در سطحی بالاتر حتی می‌توان مفهومِ آسایش مادی را وسیع‌تر از بُعدِ مالی و اقتصادی تعریف کرد و تمام آزادی‌های لیبرالی و زمینی را هم درون آن جای داد. این دیدگاه را من نوعی ماتریالیسم انعطاف پذیر و مترقی ضدِّ مارکسیستی می‌دانم.
در مرحله بعد و در مورد آزادی سیاسی و دمکراسی باید دانست که حقِّ مالکیت فرد، تملک اشیا و خدمات بیشتر توسط او و همچین سطح رفاه و توسعه جامعه، نه در تقابل با آزادی سیاسی و دمکراسی لیبرال بلکه پیش نیاز ضروری آن است.
تاریخ همیشه نشان داده آنهایی که رفاه و آسایش مادی را کوچک و کم ارزش دانسته‌اند و به دنبال اهداف به اصطلاح “والاتری” بوده‌اند، هرگز در پی آزادی سیاسی و دمکراسی نبوده‌اند. آنها به دنبال اهداف اسطوره‌ای، آرمان‌شهری و شدیداً جمع‌گرایانه بوده‌اند که فرد و افراد را به تمامی، درون خود حل و ذوب کند. زمانی که رفاه و آسایش مادی از اولویت بیفتد، فرد یا باید فدای “تکلیف” شود یا تاریخ و یا هر نوع اندیشه‌ی آرمان‌شهری و آخرالزمانی که بی‌تردید رفاه و آزادی زمینی را حقیر می‌شمارد و باور دارد که صلاح و سعادت فرد را بهتر از خود او می‌شناسد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=15114
  • نویسنده : طوس طهماسبی
  • 87 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.