• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
::: 3342 ::: 0
0

: آخرین مطالب

گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح

5

مصطفی مهرآیین : برای آرمیتا:سیاست اسکیزوئید(بی احساس)، جامعه سوگوار

  • کد خبر : 14928
  • 07 آبان 1402 - 19:56
مصطفی مهرآیین : برای آرمیتا:سیاست اسکیزوئید(بی احساس)، جامعه سوگوار
جکسون اما در کتاب خود سخن از لحظاتی می گوید که "سیاست بی احساس"،سیاستی که فاجعه می آفریند، باعث می شود مردم به روی زبان تف بیندازند و به سکوت خود به عنوان راهی اصیل برای احترام گذاشتن به زندگی نگاه کنند: در چنین وضعیتی  سکوت خود خواسته  ناشی از آسیب روحی تنها راه باقی مانده برای احترام به قربانی یک فاجعه است

هانا آرنت در یکی از صفحات کتاب “وضع بشر” به نقل از ایساک دینسن می نویسد:” هر اندوهی قابل تحمل است اگر آن را به قالب داستانی در آورید یا داستانی در باب آن بگویید“.
مایکل جکسون در کتاب “سیاست داستان گویی: خشونت، تجاوز و بیناذهنیت”، معتقد است در پشت این باور آرنت یک مفروض هستی شناختی ناگفته وجود دارد مبنی بر اینکه انسانیت فردی ما همواره در فضا و زمان گسترده است و ما جزیی از یک شبکه هستیم و به زبان سیمون وی دارای یک ریشه ایم.سیمون وی معتقد بود “ریشه داشتن مهمترین و ناشناخته ترین نیاز روح انسانی است”، ” ریشه داشتن بیش از هر چیز یک واقعیت اجتماعی است و حکایت از مشارکت فعال،زنده و واقعی ما در زندگی یک جامعه دارد”.ما به زبان ارسطو،جزیی از یک بدن سیاسی هستیم، یعنی جایی که اعمال و گفتار ما به یاد آورده می شوند و هر فرد می تواند انسان بودگی خود را آشکار کند.
ازاینرو،انسان بودگی ما حاصل تعلق ما به میدان بزرگ “بودن” یا حاصل گشودن شدن و پیوند خوردن زندگی ما با دیگران است.چنین جامعه ای، جامعه ای “عاطفی” و ” احساسی” است،

جامعه ای که در آن انسانها در “آزادی” سعی در “خوشحال زیستن همگانی” دارند و به روایت کردن شادی ها و رنج همدیگر می پردازند و مسائل عام انسانی خود چون عدالت و آزادی را به گفتگو می گذارند.در چنین جامعه ای وظیفه سیاست چیزی جز تنظیم روابط پر احساس انسانی و تداوم بخشیدن به آن در طول زمان نیست.
جکسون اما در کتاب خود سخن از لحظاتی می گوید که “سیاست بی احساس”،سیاستی که فاجعه می آفریند، باعث می شود مردم به روی زبان تف بیندازند و به سکوت خود به عنوان راهی اصیل برای احترام گذاشتن به زندگی نگاه کنند: در چنین وضعیتی  سکوت خود خواسته  ناشی از آسیب روحی تنها راه باقی مانده برای احترام به قربانی یک فاجعه است،مثل هنگامی که در سکوت قربانی به خاک سپرده می شود و جامعه نشان می دهد که سوگوار وضعیت خود است.
سکوت خودخواسته استراتژی آشنایی برای یک جامعه سوگوار و در خود فروخته است؛ این سوگواری را نباید با مرگ یکی دانست.ایرادی ندارد اگر به زبان دلوز گاه سکوت و وقفه ایجاد کنیم که این سکوت نه نشان از مرگ ما دارد،بلکه سخن از فرآیند شدن و تحول ما می گوید.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14928
  • نویسنده : مصطفی مهرآیین
  • 113 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.