• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

علی میرزامحمدی : نکاتی درباره جایگاه علم در نظام‌های استبدادی

  • کد خبر : 14285
  • 16 شهریور 1402 - 23:14
علی میرزامحمدی : نکاتی درباره جایگاه علم در نظام‌های استبدادی
در نظام‌های استبدادی، علوم تجربی بر علوم انسانی ارجحیت پیدا می‌کند و در میان علوم انسانی نیز، علومی مانند جامعه شناسی، حقوق، فلسفه و علوم سیاسی که جنبه انتقادی بیشتری دارند در لیست سیاه حکومت قرار می‌گیرند.

علی میرزامحمدی : نکاتی درباره جایگاه علم در نظام‌های استبدادی

 

✍علی میرزامحمدی

درباره جایگاه علم در نظام‌های استبدادی نکات زیر قابل ذکر است:

۱-   نظام‌های استبدادی برخوردی گزینشی با علوم دارند؛  ‌بر این اساس علومی که بتوانند به بقای آنها کمک بکنند به استخدام گرفته می‌شوند. برای مثال در آلمان نازی، اثر علمی که در عمل به نفع حزب نازی بود تشویق و در راس همه آثار علمی قرار می‌گرفت و بودجه‌های تحقیقاتی نیز بر مبنای همین سیاست تخصیص می‌یافتند.

۲-  در نظام‌های استبدادی، علوم تجربی بر علوم انسانی ارجحیت پیدا می‌کند و در میان علوم انسانی نیز، علومی مانند جامعه شناسی، حقوق، فلسفه و علوم سیاسی که جنبه انتقادی بیشتری دارند در لیست سیاه حکومت قرار می‌گیرند.

۳-  با گسترش تسلط نظام‌های استبدادی بر عرصه های مختلف زندگی مردم،  از دانشمندان  و اساتید دانشگاه‌ها همانند دیگر افراد خواسته می‌شود برای اثبات وفاداری خود به حاکمیت، وابستگی خود به تمام هنجارهای دانشگاهی و علمی را که به نظر مقامات سیاسی با هنجارهای حاکمیت در تضاد است، کنار بگذارند. این نوع نظام‌ها معتقدند هنجارهای اخلاق علمی باید به نفع ملاک‌های سیاسی قربانی شوند.

ستیز اینچنین نظام‌هایی با دانشمندان و اساتید دانشگاه تا حدودی از ناسازگاری بین اخلاق علمی و قانون سیاسی جدیدی ناشی می‌شود که بدون مراعات مرام شغلی بر همه تحمیل می‌شود. بر اساس اخلاق علمی، نظریه‌ها بر حسب ثبات منطقی و میزان انطباق با واقعیت، ارزیابی می‌شوند؛ در حالی که قانون سیاسی، واردکننده معیارهای بی‌ربط غیر علمی و مرام سیاسی در این ارزیابی‌ها است.

بنابراین، گسترش کنترل سیاسی بر دانشمندان و اساتید دانشگاه، وفاداری‌های متضاد و ویرانگری را از آنها می‌طلبد. این مساله موجب می‌شود در نظام‌های استبدادی، دانشمندان بر اساس دلبستگی به حکومت و وفاداری و تایید ساختار حکومتی موجود، دسته‌بندی شوند. در این دسته بندی، اندیشمندان منتقد ساختار، طرد می شوند و جای آنها را افراد سرسپرده و مطیع حاکمیت می‌گیرند.

۴-  نظام‌های استبدادی در دست و پا زدن برای  بقای خود، با طرد و ناامن‌سازی اندیشمندان منتقد، به فرار و مهاجرت آنها به دیگر کشورها دامن می‌زنند. در نتیجه نظام های استبدادی در عمل به تنزل دهنده جایگاه علمی و غنای فکری کشور خود و پرورش دهنده اندیشمندان خلاق برای کشورهایی تبدیل می‌شوند که داعیه ضدیت و مخالفت با آنها را دارند!

نمونه بارز این مساله را می‌توان در وضعیت آلمان از سال ۱۹۳۳ به بعد جستجو کرد. در این دوره  برخی دانشمندان مجبور به تایید و موافقت با اظهارات غیر علمی و بی پایه رهبران سیاسی درباره موضوعات علمی می‌شدند. نتیجه این سیاست‌ها، همگرایی جریان‌های سیاسی برای سد فعالیت‌های علمی بود که بر اساس آن دانشمندان و اساتید دانشگاه‌هایی که اعتقادی به اهداف حزب نازی  نداشتند از دانشگاه‌ها و موسسات علمی حذف شدند.

از آنجا که این اخراجی‌ها شامل تعداد قابل توجهی از دانشمندان برجسته می‌شدند نتیجه غیر مستقیم چنین پاکسازی، تضعیف علم در کشور آلمان و تقویت غنای علمی کشور تازه به قدرت رسیده آمریکا( در نتیجه مهاجرت نخبه ها) بود.

۵-  در نظام‌های سیاسی استبدادی، نوعی جریان ضد روشنفکری استیلا دارد که با تحقیر نظریه پردازان و تجلیل از اهل عمل و تکنسین‌های علوم همراه است.

به عبارت روشن‌تر، در نظام‌های استبدادی، کاربرد علوم بر ترویج و توسعه علوم پایه و محض ارجحیت پیدا می‌کند. در نتیجه تکنسین‌های دارای مدرک بالا بر اندیشمندان دارای نظریه و ایده‌های خلاقانه اولویت پیدا می‌کنند.

به ویژه اگر اینچنین افرادی در پیوند با گفتمان ایدئولوژی حاکم، دارای توانمندی‌هایی چون سخنوری، مدیریت نیروی انسانی و حمایت‌گری از رهبران سیاسی کشور باشند، به سرعت در ساختار سیاسی ارتقا یافته و به بازیگران سیاسی مطرح کشور تبدیل می‌شوند.

–  اقتصاد قدرت در نظام‌های سیاسی استبدادی ایجاب می‌کند تکنولوژی‌های وارداتی و مهندسی معکوس اهمیت پیدا کند و کسب دانش پایه‌ای لازم برای تولید تکنولوژی، ضروری دانسته نشود و علوم در جهتی که بقای صنایع نظامی مورد نیاز حاکمیت را تامین کنند توسعه پیدا کنند.

برای مثال علم شیمی و فیزیک در ضمن جنگ جهانی اول و دوم در راستای تولید سلاح‌های کشنده و ابداع شیوه‌های ارزان‌تر تجهیزات منفجره توسعه پیدا کرد. در این میان، هابر( شیمیدان آلمانی)، لقب «پدر سلاح شیمیایی» دریافت نمود. ابداع این شیمیدان در تولید آسانتر آمونیاک به طولانی‌تر شدن جنگ انجامید.  هابر انستیتوی شیمی برلین را در اختیار ارتش آلمان گذاشت. او انستیتو را چنان مهیا کرد که بتواند در اسرع وقت سلاح شیمیایی برای ارتش آلمان بسازد. در این میان اندیشمندانی بودند و هستند که نسبت به سو استفاده از علوم بر علیه زندگی انسان ها هشدار داده‌اند. نامه مشهور استاد شهریار به انیشتین درباره خطر ساخت بمب اتمی، تلنگری به سو استفاده از نبوغ علمی این اندیشمند بود.
7-  در نظام‌های استبدادی مدرک گرایی بر کسب دانش و سواد واقعی استیلا دارد. در اینچنین نظام‌هایی مردان قدرت و حامیان آنها با رانت به راحتی می‌توانند مدارج علمی را طی کنند و از قدرت خود برای نفوذ در مراکز علمی و دانشگاهی بهره بگیرند. نتیجه این موضوع، تنزل رشد علم و طرح مباحثی سطحی و به دور از واقعیت‌های علمی است که کاربست عملی آنها در سیاستگذاری، فاجعه بار است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14285
  • نویسنده : علی میرزامحمدی
  • 235 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.