• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

فریبا نظری : « ترانه‌ی برای، پرفورمنس اعتراضی خشونت‌پرهیز در ستایش زندگی معمولی و حسرت نبود آن »

  • کد خبر : 13787
  • 17 مرداد 1402 - 21:44
فریبا نظری : « ترانه‌ی برای، پرفورمنس اعتراضی خشونت‌پرهیز در ستایش زندگی معمولی و حسرت نبود آن »
ترانه‌ای که یک پرفورمنس اعتراضی خشونت‌پرهیز در ستایش زندگی است؛ با کلامی اعتراضی و اجرای ساز و آوازی آرام با نمایش یک به یک مطالبات در اعتراض به هرچه و هرکس که مخالف زیست شادمانه و معمولی است

ماه‌ها مطالعه، بررسی و شنیدن ترانه‌های اعتراضی از دوران مشروطیت تاکنون در دوران جنبش #زن‌زندگی‌آزادی، نگارنده را بدین نکته‌ی مهم رهنمون ساخت که اگر حاکمیت، اپوزیسیون داخلی و برون‌مرز، و گروه‌های مختلف مردم(موافق یا مخالف این اعتراضات) خواهان شناخت، درک، حمایت این جنبش هستند؛ اجرای ترانه‌ی #برای #شروین_حاجی‌پور را بارها و بارها بشنوند و ببینند.
این ترانه، شفاف‌ترین، آشکارترین، ساده‌ترین و صادقانه‌ترین بیانیه‌ی غیررسمی این جنبش است که محور آن زندگی‌طلبی، آزادیخواهی و برابری‌خواهی است.
اگر پرسیده شود چرا بدین گزاره رسیده‌ام، پاسخ می‌دهم:
1️⃣متن این ترانه برگرفته از توئیت‌های اعتراضی ( طوفان توئیتری در فضای شبکه‌ی مجازی توئیتر پس‌از جان‌باختن #مهساامینی) جامعه است.
2️⃣این یادداشت‌های اعتراضی حاوی مطالبات و درخواست‌های گروه‌های مختلف مردم است.
3️⃣این یادداشت‌های اعتراضی با رهبری فردی یا گروهی معین سیاسی یا اجتماعی یا دینی شکل نگرفته است.
4️⃣این توئیت‌های اعتراضی، حاوی جملات صریح، آشکار، و بدون کنایه بر اساس اتفاقات سالیان گذشته و زندگی روزمره‌ی گروه‌هایی از مردم است.
5️⃣این یادداشت‌ها به موضوعات فلسفی و پیچیده اشاره‌ای ندارد بلکه مستقیماً از مناسبات یک #زندگی_معمولی و عادی حرف می‌زند.
6️⃣متن ترانه‌ی #برای، همچون تابلویی ساده و بی‌آلایش؛ گزاره‌های کوتاه، روان و شفاف مردم را یک‌جا جمع کرده و بدون هیجان کاذب و تصنعی، به همگان اعلام می‌کند.
7️⃣ترانه‌ی #برای، در نوع بیان این مطالبات اعتراضی، از موسیقی خاص و پیچیده باضرباهنگ تند به‌عنوان ابزار کمک کننده‌ی انتقال پیام، استفاده نمی‌کند. برعکس، موسیقی آرام و تصویر معمولی خواننده و سازنده‌ی این اثر با تصاویر توئیت‌های اعتراضی؛ خبر از پیامی مهم می‌دهد.
8️⃣یادداشت‌های اعتراضی این ترانه به مهم‌ترین موضوعات مورد چالش جامعه‌ی ایران به ویژه ظرف چند دهه‌ی گذشته اشاره می‌کند: #محیطزیست، #سبک‌زندگی، #فقر، #انسدادسیاسی، #آنومی اقتصادی و اجتماعی، #بحران‌هویت، #نابرابری و #تبعیض (به‌ویژه جنسیتی)، و #آزادی و حقوق انسانی در یک #زندگی‌طبیعی_و_معمولی برای زنده‌ماندن و زندگی کردن.
بنظر می‌رسد تلاش سالیان حاکمیت و ساختارهای آشکار و پنهان ایدئولوگ آن در ایجاد و بازتولید گفتمان #تقدیس_مرگ و #سرزنش_زندگی برای ایرانیان غیرمنسوب و خارج از خانواده‌ی بزرگ مناسبات قدرت؛ منجربه تولید گفتمانی در میان مردم شده که زندگی را مقدس می‌شمارد.
و آن‌را با همه‌ی وجود طلب می‌کند و از آن استقبال کرده وبی‌اعتنا به مرگی که خواهدآمد؛ زندگی را در آغوش می‌کشد.
و این چکیده‌ی گفتمان جنبش #زن‌زندگی‌آزادی‌ است که به سادگی و زیبایی در ترانه‌ی اعتراضی #برای، اعلان عمومی می‌شود:

« ترانه‌ای که یک پرفورمنس اعتراضی خشونت‌پرهیز در ستایش زندگی است؛ با کلامی اعتراضی و اجرای ساز و آوازی آرام با نمایش یک به یک مطالبات در اعتراض به هرچه و هرکس که مخالف زیست شادمانه و معمولی است».
اما چند نکته:
۱- همان‌طور که پیش‌تر گفته شد* نام‌بردن از برخی آثار تولیدشده در طی این سال‌ها، صرفاً به عنوان ذکر نمونه‌هایی از آثار است. ازاین‌رو در همه‌ی این موارد قید «بعضی» یا «برخی» بکار رفته است.
۲- ضمن خوانش و تأملی دوباره در بخش چهارم باعنوان: دوره‌ی پیروزی انقلاب ۵۷ و قبل و بعد از آن، بنظر می‌رسد یک نوع از ترانه‌های اعتراضی با محتوای ضد آمریکایی که حاصل وقوع انقلاب سال ۵۷ و گفتمان انقلابی و ضدامپریالیستی متأثر از آن بوده؛ تصریح نشده است. این نوع آثار حاوی نگاه جهان وطنی و مبارزه با غرب به‌ویژه آمریکا به‌عنوان دشمن ملت‌های محروم و ستمدیده است که‌ بازتولید گفتمان انقلاب اسلامی و ایدئولوژی مذهبی شیعه و نیز گفتمان گروه‌های چپ‌گرای انقلاب ۵۷، است. سرودهای زیر، دو نمونه‌ی مشهور این آثار است:
🔸سرود« آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، باصدای اسفندیار قره‌باغی، شعر حمیدسبزواری، آهنگ احمدعلی راغب
🔸سرود«اتحاد»، اجرای گروهی، شعر حمیدسبزواری، آهنگ حمیدشاهنگیان
۳- در تحلیل ویژگی‌های محتوایی ترانه‌های هر دوران، نگارنده برداشت و تفسیر خود از ترانه‌ها را با شنیدن چندباره و تأمل در آن‌ها و مبتنی‌بر نظرات مفسران و هنرمندان این حوزه در منابع مختلف که در این باره تحلیلی ارائه داده‌اند؛ بیان کرده و برداشت و نظر پژوهش‌گران دیگر ممکن است متفاوت باشد.
۴- این مطالعه و نوشتار، خالی از کاستی و نقص احتمالی نیست و مانند هر اثر دیگری، نیاز به نظرات تکمیلی پژوهش‌گران و متخصصان دارد. نگارنده از آن‌ استقبال و سپاسگزاری می‌کند.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13787
  • نویسنده : فریبا نظری
  • 227 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.