• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

2

محسن‌حسام مظاهری :‌ از «ما» باش و هرچه خواهی کن(به‌بهانه‌ی برگزاری «اجتماع بزرگ امام‌رضایی» در میدان خراسان تهران)

  • کد خبر : 12387
  • 10 خرداد 1402 - 2:08
محسن‌حسام مظاهری :‌ از «ما» باش و هرچه خواهی کن(به‌بهانه‌ی برگزاری «اجتماع بزرگ امام‌رضایی» در میدان خراسان تهران)
این حضورهای متناوبِ توده‌ای مذهبی‌ها و محجبه‌ها بازتاب مثبتی ندارد و خواسته و ناخواسته به روند تولید و انباشت نفرت و خشم در بخش‌های غیرمذهبی یا کمترمذهبی دامن می‌زند. خیابان متعلق به همه‌ی جامعه است

۱

پس از چند روز تبلیغات وسیع رسانه‌ای، دیشب (۸ خرداد ۱۴۰۲) برنامه‌ی “اجتماع بزرگ امام‌رضایی‌ها” (با حضور جمعی از سلبریتی‌های مذهبی ازجمله عبدالرضا هلالی، شهاب مرادی، حامد شاکرنژاد و محمدحسین پویانفر) در میدان خراسان تهران برگزار شد. برنامه‌ای که از حوالی ساعت ۸ شب و درحالی‌که از ساعت‌ها پیش محدودیت‌های ترافیکی در میدان مذکور و خیابان‌های اطرافش توسط پلیس اعمال شده بود، آغاز شد و همزمان از چند شبکه‌ی تلویزیونی سیما به صورت زنده پخش می‌شد.

۲

در چند سال اخیر و با اراده‌ای سیاسی، الگوی برگزاری رویدادهای مذهبی با جمعیت انبوه در فضاهای شهری در حال تبدیل به یک رویه‌ ‌و جریان است. جریانی با محوریت مداحان سلبریتی که با حمایت نهادهای حاکمیتی در شهرهای مختلف تکثیر می‌شود. تیرماه سال گذشته و به‌بهانه‌ی برنامه‌ی مشابه با عنوان «جشن ۱۰ کیلومتری غدیر» به دلالت‌ها و پیامدهای این پدیده پرداختم و نوشتم:

«این حضورهای متناوبِ توده‌ای مذهبی‌ها و محجبه‌ها بازتاب مثبتی ندارد و خواسته و ناخواسته به روند تولید و انباشت نفرت و خشم در بخش‌های غیرمذهبی یا کمترمذهبی دامن می‌زند. خیابان متعلق به همه‌ی جامعه است و تبعیض آشکار میان شهروندان مذهبی و غیرمذهبی در استفاده‌ از آن، به‌ویژه که با مداخله و همراهی مستقیم حاکمیت همراه است، عواقب سوئی خواهد داشت که تنها دامن‌گیر حاکمیت نمی‌شود و همه‌ی سازمان‌ها و جریان‌های دینی در آن سهیم خواهند بود؛ چه حامیان نظام سیاسی و چه دیگران.»

آن زمان هنوز وقایع تلخ بعدی رخ نداده بود. اما حالا و با تجربه‌ی جنبش مهسا می‌توان مدعای آن یادداشت را بهتر داوری کرد.

۳

تبعیض در استفاده‌ی خیابان یعنی همین که سهم یک بخش جامعه، از خیابان، ساچمه و گلوله و اشک‌آور باشد و بخش دیگر آن‌قدر آزادی عمل داشته باشد که برای اجرای یک برنامه / نمایش مذهبی، یکی از پرترددترین میادین پایتخت را در شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین ساعت شب ساعت‌ها به قرق درآورد.

ج.ا. در ادامه‌ی مسیر خطرناکی که به‌ویژه در سال‌های اخیر دنبال کرده، روزبه‌روز بیشتر به شمایل یک حکومت فرقه‌گرا  و فروبسته نزدیک‌ می‌شود. حکومتی با احساس استغنای کاذب از بدنه‌ی متکثر جامعه که دیگر نیازی نمی‌بیند حتی تظاهر کند حکومتی فراگیر برای همه‌ی ایرانیان است. حکومتی که خود را صرفاً‌حافظ منافع اعضای یک فرقه‌ی خاص (مذهبی‌های حزب‌اللهی حامی نظام) می‌داند و می‌خواهد همه‌ی امکانات و فرصت‌ها و منابع ملی را به خدمت آنان درآورد. از این منظر مناسک‌سازی‌های حکومتی و لشکرکشی‌ها و مانورهای خیابانی با لعاب مذهبی مثل «راهپیمایی ده کیلومتری غدیر» و اجتماعات «سلام فرمانده» و «عزیزم حسین» و «امام‌رضایی‌ها» و…، در امتداد و پیوست مناسکی همان سیاست «خالص‌سازی» است که دولت سیزدهم هماهنگ با دیگر اجزای حاکمیت دنبال می‌کند. مناسکی که گرچه از یک‌سو سرمایه‌ی اجتماعی نظام را کاهش داده و شکاف بخش‌های غیرمتحد  را با آن تعمیق می‌بخشد، اما از سویی دیگر کارکرد بسیج توده‌ای بدنه‌ی هواداران و مانور قدرت نیز دارد که برای اعضای فرقه خوشایند و رضایت‌بخش است.

۴

از منظری دیگر، این نمایش‌های مناسکی خیابانی تلاشی است برای بازیابی کنترل خیابان؛ خیابانی که پس از جنبش مهسا و با کشف حجاب بخشی از زنان و دختران ومقاومت آنها از کنترل حاکمیت خارج شده و برای «فرقه» و بخش‌های غیرروادار مذهبی ایجاد نگرانی و دلهره کرده است. در چنین شرایطی است که چنین مانورهای پرتعدادی با تبلیغات وسیع رسانه‌ای  کارکرد روانی تسکین‌بخشی برای بدنه‌ی نگران و ترسیده به‌همراه دارد. تزریق رسانه‌ای توهم کاذب اکثریت‌بودگی به «مذهبی‌ها». غافل از آن‌که خیابان وقتی می‌تواند یک مؤلفه‌ی قدرت به‌حساب آید که به شکل طبیعی در رقابتی برابر و عادلانه به دست آمده باشد. قدرت کاذبی که به آسانی و از تصرف خیابان با رانت به دست آید، به آسانی و با یک برداشتن روسری هم از دست می‌رود.

۵

علاوه بر آنچه گفته شد، ابعاد و پیامدهای فرهنگی ـ مذهبی این پدیده، ازجمله خروج مناسک شیعی از هنجار زمانی ـ مکانی (نظیر انتقال مجالس مذهبی از مسجد و حسینیه و تکیه به خیابان و ورزشگاه و پادگان)، غلبه‌ی سلبریتی‌زدگی در فرهنگ دینی، رقابت نابرابر خوانندگان مذهبی و مداحان استودیویی با دیگر مداحان، تغییر فرم دسته‌های مذهبی تک‌جنسیتی به اجتماعات مذهبی مختلط و… موضوع مهمی است که پرداختن به آن‌ها مجال دیگری می‌طلبد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12387
  • نویسنده : محسن حسام مظاهری
  • 20 بازدید

نوشته ‎های مشابه

01بهمن
محسن‌حسام مظاهری : فرقه‌ی رجویه
( "سازمان مجاهدین خلق" به‌مثابه‌ی فرقه‌ای در تشیع معاصر)

محسن‌حسام مظاهری : فرقه‌ی رجویه

13دی
محسن‌حسام مظاهری: کسوف دین: ترس و تردید
اعتراضات اخیر و روندهای تحول دینداری در ایران

محسن‌حسام مظاهری: کسوف دین: ترس و تردید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.