• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
::: 3340 ::: 0
0

: آخرین مطالب

خشونت گریزی در شاهنامه | محمد رسولی آرامگاه فردوسی | محمد رسولی سوگِ اعتراضی و جایگاه زنانگی در شاهنامه و فرهنگ فارسی | محمدحسین مجتهدی حقوق بشر در شاهنامه | محمد رسولی نقش آفرینی زنان در شاهنامه زن در شاهنامه | محمد رسولی افغانستان در شاهنامه | محمد رسولی گفتمان «باید مثل آمریکا و اروپا باشیم» را رها کنیم! | علی مفتح اقدامات شهردار تهران منافع چه کسانی را تأمین می کند؟ اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم! | سعید حجاریان تسلیحات هوش مصنوعی | کیومرث اشتریان وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین

3

مهدی نصیری : بی حجابی، به مثابه کنشی ضد استبدادی!

  • کد خبر : 12339
  • 04 خرداد 1402 - 22:12
مهدی نصیری : بی حجابی، به مثابه کنشی ضد استبدادی!
افراد محجبه استقبال کننده از بی حجابان، شاهد یک دستاورد بزرگ برای کشور و بلکه خودشان هستند که فضای استبداد دینی را که بسیار زیانبار برای دین و دینداری در جامعه است، در حال شکست و عقب نشینی می بینند

در ماههای اخیر و پس از جنبش مهسا به طور مکرر شاهد چنین صحنه هایی بوده ایم که افرادی بی حجاب از سوی افراد محجبه مورد استقبال و همدلی قرار گرفته اند: خانمی چادری که در حال بافتن موی خانمی بی حجاب است و یا محجبه ای که در برخورد حین عبور با دختران بی حجاب لبخند می زند و دو انگشت پیروزی خود را بالا می برد.
در چنین مواردی اغلب زنان محجبه از ایده و عقیده خود مبنی بر وجوب شرعی حجاب کوتاه نیامده اند و هیچ اجباری هم برای محجبه بودن نداشته اند اما ظاهرا آنان ناظر دو امر متزاحم و متضادی هستند که یکی را بر دیگری ترجیح می دهند و برای آن اولویت قائل هستند: تزاحم بین یک امر حرام به نام کشف حجاب از سر و گردن (بنا بر فتوای مشهور فقها) با امر حرام دیگری به نام اکراه و اجبار و استبداد دینی همراه با سرکوب. در چنین وضعیتی، دریافت زنان محجبه این بوده است که اکراه و استبداد دینی امری به مراتب زیانبارتر از ترک یک واجب  شرعی است که کسی حق تحمیل آن را بر شهروند ندارد و اگر قرار به پرسش و پاسخی  باشد بین او و خدایش مطرح است و نه بین او و حکومت یا افرادی از جامعه.
اگر از منظر فنی فقهی به مساله بنگریم نمی توانیم به سادگی استقبال این چنینی افراد محجبه را از بی حجابی تخطئه کنیم. ادله این ادعا چنینن است:
۱. از آنجا که در موارد یاد شده بی حجابی کاملا آگاهانه و بلکه در فضایی تعارضی انتخاب شده، امر به معروف و نهی از منکر موضوعیتی ندارد، چون فاقد احتمال عقلایی تاثیر است که به فتوای همه فقها وجوب امر به معروف مشروط به چنین احتمالی است.
۲. از آنجا که بی حجابی مزبور از باب عمل به حق انتخابی صورت گرفته که شریعت چنین حق و نفی اکراه و الزام را برای شهروندان قائل است، فعلِ قابل سرزنش و بی احترامی نیست.
۳. افراد محجبه استقبال کننده از بی حجابان، شاهد یک دستاورد بزرگ برای کشور و بلکه خودشان هستند که فضای استبداد دینی را که بسیار زیانبار برای دین و دینداری در جامعه است، در حال شکست و عقب نشینی می بینند و این دستاورد را مرهون زنانی می دانند که شجاعانه و با پذیرش ریسک و خطر، بی حجاب شده اند و از این رو جا دارد که با لبخند و بر افراشتن دو انگشت پیروزی با آنان مواجه شوند.
۴. بسیاری از متدینین و محجبه های ما به این درک رسیده اند که مساله نظام در پی گیری حجاب اجباری و برخوردهای تحقیر کننده با زنان، اجرای شریعت نیست، چرا که بارها شاهد برخوردهای دوگانه در این مساله بوده اند. اکنون بر اکثریت جامعه آشکار شده است که این امر به خاطر به حاشیه بردن بسیاری از مصائبی است که بر سر جامعه می رود و برای حفظ استیلا و هژمونی نظام است. بنا بر این شایسته است به مبارزان با این فریبکاری سلام کرد و لبخند زد.
۵. در باب تزاحم بین اهم و مهم که موضوعی دراز دامن در فقه است، گاه می توان فعل حرامی را برای انجام واجبی اهم مرتکب شد مانند ورود به ملک و خانه غیر، بدون اجازه مالک هنگام نجات غریق، و یا آن که اگر مسجدی در طریق بزرگراهی قرار بگیرد که ساخت آن ضروری است، حرمت تخریب مسجد منتفی می شود. آیا اگر در شرایطی مبارزه با استبداد که منکری سهمگین بر اساس مبانی دینی است و مادر مفاسد و مصائب  یک جامعه است، با کنشی حرام  ـ البته به شرط عدم وجود مفسده ای دیگر مثل اضرار به غیر ـ  مانند بی حجابی موثر باشد، فقیه نمی تواند در باره نفی حرمت آن تا زمان وجود مصلحت اهم، تامل کند؟!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12339
  • نویسنده : مهدی نصیری
  • 108 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.