• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
::: 3338 ::: 0
0

: آخرین مطالب

وطن فارسی | محمدکاظم کاظمی* شبی با هرات جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات | الکا سادات* از گسست تا پیوند هنرمندان خطاط هرات و تهران | نیک محمدمستمندغوری* نگاهی به نهادها و نشریه‌های ادبی در هرات از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ | افسانه واحدیار* اندیشه‌های اجتماعی خواجه عبدالله انصاری | سعید حقیقی جایگاه هرات در محیط فرهنگی و ادبی تاجیکستان | عبدالله راهنما* شناسنامه انجمن ادبی هرات | نارون رجایی داغ تمنا | سید ابوطالب مظفری از تسبیح تا ترنم | محمدکاظم کاظمی جامی؛ برترین چهره فرهنگی هرات | حسن امین هرات، قلب ادبیات، معنویت و تصوف در افغانستان | مرضیه سلیمانی (خورشید) پیوند هرات با آریانا و ایرانشهر | یحی حازم اسپندیار شاهنامه و هرات | محمد آصف فکرت هروی هرات از نگاه دکتر اسلامی نُدوشن | مهرداد صادقیان ندوشن هرات؛ پیوند دهنده‌ای فرهنگی ملت‌های حوزۀ نوروز | عبدالمنان دهزاد شکستن چندمین استخوان در تحویل سال | خالد قادری* هرات، نقطه‌ وصل در حوزه‌ نوروزستان | اسحاق ثاقبی داراب ظرفیت‌های هرات برای پیوندهای تاریخی حوزه‌ی تمدنی نوروز | محبوب‌الله افخمی* توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان

1

حبیب احمدزاده : سینما متروپل ابادان برای من همشهری جنوبی اش این خاطره ها را دارد 

  • کد خبر : 12332
  • 04 خرداد 1402 - 22:00
حبیب احمدزاده : سینما متروپل ابادان برای من همشهری جنوبی اش این خاطره ها را دارد 

(قبل از جنگ) صدای سینما تابستانیش در مسیر باد به پشت بام خانه امان میرسید و پول بلیط نداده هرشب دوسانس فیلم ها را درازکش در رختخواب پر از دوده پالایشگاه شنیده و کاملا تصویری با خواهر و برادر تصورش میکردیم با تمام ان اهنگهای هندی و چاقوکشی ها و دعواهای فیلم های ایرانی و […]

(قبل از جنگ)

صدای سینما تابستانیش در مسیر باد به پشت بام خانه امان میرسید و پول بلیط نداده هرشب دوسانس فیلم ها را درازکش در رختخواب پر از دوده پالایشگاه شنیده و کاملا تصویری با خواهر و برادر تصورش میکردیم با تمام ان اهنگهای هندی و چاقوکشی ها و دعواهای فیلم های ایرانی و گوش تیز کردن و عصبانیت صدباره و هزارباره از نرسیدن صدایی که در کم شدن قدرت باد دقیقا وسط حساسیت فیلم ، سر لج ادامه ماجرا را از ما مخفی میکرد . و اش فروشی کوچه کنارش ، مقدم که چند ساعت قبل از اذان مغرب با دیگ خالی در کنارش مینشستم

(در جنگ)

که مرخصی فراقت از خط اول را به دویدن تبدیل میکردیم تا سر سانس ساعت ده صبح و اول شروع فیلم با دو کمپوت مخلوط کرده گیلاس و اناناس برسیدیم تا فیلم های فرار بزرگ ، اسب کهر را بنگر و السید را بر روی پرده ببینیم و اگر جمعی بودیم که دیر رسیده بودیم با خوش خلقی اپاراتچی پاسدار و وسط غرولند تماشاچی های گرگعلی قبلی (گرگعلی ، اسمی که روی رزمنده های غیر همشهری گذاشته بودیم ) ، دوباره حلقه فیلم به اول برمیگشت و حتی موقع شروع اتشباری جدی دشمن ( نه چند تا انفجار معمول همیشگی وعادی که اعتنا لازم نداشت ) و میان جیغ و داد و مو کندن اپاراتچی پاسدار سینما که برید بیرون سقف اینجا امنیت نداره هم تا که اخر فیلم را نمیدیدیم بازهم به ترک سینما راضی نمیشدیم

(و بعد از جنگ )

که مخروبه اش را در گذر خطی میدیدم و با امدن ویدیو ها و در دسترس شدن فیلم ها تازه متوجه شدم که در فیلم السید عشقی بین السید و سوفیالورن وجود داشته و طبق نسخه زمان جنگ بمن ثابت شد که اصلا به وجود سوفیالورن برعکس خطای کارگردان انتونی مان نیازی در فیلم نبوده .

(و الان بعدتر از جنگ )

که بعد از فروریختنش حتی با تمام نزدیکی کوچه اش به محله و خانه کودکیم ، تاکنون جرات نکرده ام از انجا رد شوم .

دلم میخواهد و راضی ام که دوباره بروم در رویا حتی زیر اتش توپخانه دشمن ، با همان رفقای روستایی گرگعلی که از دیگر نقاط ایران امده و تا به ان روزها ی جنگ سینما نرفته ، همگی دوباره بنشینیم و حتی همان السید بدون سوفیالورن را با همان دو کمپوت مخلوط کرده را با دو انگشت قاشق کرده ، بقول تهرانی ها سق بزنیم .

فقط از ته دل میگویم

روح همه مظلومان فاجعه فرو ریختن ساختمان جایگزین ان سینما متروپل رویایی در دوم‌خرداد و تمام ان بچه های سینما نرفته شهرستانی و روستایی و بعدتر شهید شده در سوم خرداد و ازاد سازی خرمشهر ….. همگی با هم گرامی باد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12332
  • نویسنده : حبیب احمدزاده
  • منبع : نیم‌روز
  • 98 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.