• امروز : پنجشنبه, ۱۱ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 30 January - 2025
::: 3407 ::: 0
0

: آخرین مطالب

پوتین و ترجیح اوکراین بر سوریه | الکساندر با نوف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد زاکانی پس از شرکت در انتخابات رای اکثریت را از دست داد تصمیمی شجاعانه ققنوس در آتش | مرتضی رحیم‌نواز شمایل یک اسطوره | مرتضی رحیم‌نواز بچه خانی آباد | ندا مهیار کالبد مدنی تهران | بهروز مرباغی* فضاهای عمومی و تعاملات اجتماعی رو بستر تاریخ | اسکندر مختاری طالقانی از تهران چه می‌خواهیم؟ | ترانه یلدا * داستان تولد یک برنامه | حمید عزیزیان شریف آباد* تاملی بر نقش سترگ سیدجعفر حمیدی در اعتلای فرهنگ ایران شبی برای «شناسنامه استان بوشهر» انجمن‌های مردمی خطرناک نیستند به آنها برچسب نزنیم فشار حداکثری فقط موجب تقویت مادورو خواهد شد | فرانسیسکو رودریگرز ناکارآمد‌ترین شورا | فتح الله اُمی نجات ایران | فتح‌ الله امّی چرا یادمان ۱۶ آذر، هویت بخش جنبشِ دانشجویی است؟ در ۱۶ آذر، هدف ضربه به استقلال و کنش‎گری دانشگاه بود یادی از۱۶ آذر | فتح‌ الله امّی وقایع ‎نگاری یک اعتراض | مرتضی رحیم ‎نواز روز دانشجو فرصتی برای تیمار زخم‌ها | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) نگاهی به جریان پایتخت‌گزینی در تاریخ ایران | غلامحسین تکمیل همایون در پایتخت‌ گزینیِ تهران | مرتضی رحیم‌نواز* تهران و چالش انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی* آخرالزمان یا جنگی بزرگ در خاورمیانه؟! | هادی طلوعی* اردن و سیستم جدید انتخاباتی | نصرت الله تاجیک* تهران، پایتخت هفت هزار ساله | محمدجواد حق شناس نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد حرکت به روی یال

9
به بهانه درگذشت اسف اعظم دزموند توتو

مبارزی که وسیله را فدای هدف نکرد | پارسا علوی

  • کد خبر : 1157
  • 22 بهمن 1400 - 19:31
مبارزی که وسیله را فدای هدف نکرد | پارسا علوی
در طول تاریخ، همیشه هستند حکومت‌هایی که آزادی و یا حقوق مشروع شهروندانشان را نادیده گرفته و یا تضییع کرده‌اند و اکثرا در مقابل این حاکمان مستبد، افرادی نیز وجود دارند که ظلم را بر نمی‎تابند و در راه احقاق حقوق مردم، برمی‎خیزند.

در طول تاریخ، همیشه هستند حکومت‌هایی که آزادی و یا حقوق مشروع شهروندانشان را نادیده گرفته و یا تضییع کرده‌اند و اکثرا در مقابل این حاکمان مستبد، افرادی نیز وجود دارند که ظلم را بر نمی‎تابند و در راه احقاق حقوق مردم، برمی‎خیزند. این افرادند که در تاریخ از آن‌ها به نیکی یاد شده و شاید تاریخ مرگ جسمشان مشخص باشد، اما هیچ مرگی برای فراموشی یادشان وجود ندارد!
یکی از بزرگترین تبعیض‌های تاریخ، مربوط به «آپارتاید آفریقای جنوبی» است؛ جایی که سفید پوستان اقلیت، برای سیاه پوستان بومی کشور آفریقای جنوبی محدودیت‌های عجیبی وضع میکردند؛ گرچه این روز‌های تبعیض‌های نژادی، جنسیتی، قومی و از همه مهم‌تر رنگی برچیده شده اند، اما جهان این تغییرات را به بزرگمردانی مدیون است که زندگی خود را در جهت حل این تبعیض‌ها صرف کرده اند. در راه مبارزه با آپارتاید، قهرمان اصلی، «نلسون ماندلا» است؛ شخصیتی مبارز که در تلاش بود حتی با مبارزه مسلحانه، جلوی ظلم بایستد و «برابری» را چیره کند؛ اما بودند افرادی که در کنار او و با عقایدی متفاوت، در راستای هدف مشترک تلاش میکردند.
«دزموند مپیلو توتو» اصلاح‌گر مدافع سفت و سخت قانون برابری بود که گرچه در هدف با نلسون ماندلا اشتراک داشت اما «وسیله» رسیدن به هدف نیز برایش اهمیت داشت! وی در سخنرانی تاریخی در جمع معترضین گفت: یقینا خواسته ما مشروع و انسانی است؛ پس بیاییم که با وسیله اشتباه آن را ضایع نکنیم! اسقف توتو وقتی دید که مخالفت با آپارتاید به مرحله خشونت و مسلحانه رسیده، به کلیسا برگشت و برخلاف ماندلا، هیچ‌گاه حاضر نشد با خشونت به اهدافش برسد. همین خصوصیت خاص اسقف اعظم توتو باعث شد او در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه صلح نوبل شود؛ ۹ سال زودتر از نلسون ماندلا!
البته ماندلا و توتو اعتقادات مشترکی نیز داشتند؛ مخالفان اصلی آپارتاید، استیو بایکو؛ نلسون ماندلا و توتو بودند. استیو بایکو به حکومت سیاهان اعتقاد داشت، در حالی که ماندلا و توتو به حقوقی مساوی برای تمامی اهالی آفریقای جنوبی معتقد بودند.
توتو به اصلاح‌طلبی نرم معتقد بود که با گفتگو و یا تظاهرات مصالمت‌آمیز تعریف میشد و اعتقاد او در کنار دیگر مبارزان، سرانجام موجب پیروزی جنبش مبارزه با آپارتاید شد. این سیاست اعتقادی و عملی دزموند، موجب شد او مورد احترام تمامی کشور‌ها باشد، تا جایی که از حضور او در سازمان ریش سفیدان برای برقراری صلح و آرامش در جهان استفاده میشد.
توتو پس از پیروزی نیز با سیاست برخورد سخت با بانیان آپارتاید و شکنجه گران سیاه‌پوستان مخالف بود و «کمیته حقیقت و سازش» را مدیریت میکرد، جایی که هدف اصلیش، افشای جنایاتی بود که سالیان سال برعلیه سیاه پوستان انجام شده بود اما قانون جالبی را برای ناقضان حقوق بشر در نظر گرفته بود: تمامی کسانی که در دوران آپارتاید مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند، اگر به خطاهای خود اعتراف کنند مورد بخشش قرار خواهند گرفت!
توتو در دوران پساآپارتاید نیز در مقابل ظلم روسای جمهور افریقای جنوبی سکوت نکرد و چندین بار اقدامات آن‌ها را محکوم کرد و در اتفاقات دیگر کشور‌ها نیز حضوری فعال داشت و همواره رهبران کشور هارا به پذیرش منتقدین و تلاش در جهت احقاق حقوق مردم دعوت می‌کرد. از او بیش از ۳۰ تالیف بجا مانده که معروف‌ترین آن؛ شادمانی استوار در دنیایی ناپایدار است که مضمون اصلیش، خود باوری و خود یاری و حاوی گفتگوی توتو با «دالایی لامای چهاردهم» برنده جایزه صلح نوبل و یکی از با نفوذ‌ترین چهره‌ها بین بوداییان است.
درسی که روحانی مسیحی دزموند مپیلو توتو در تاریخ بجا گذاشت، میتواند سالیان سال نقشه راه انتقاد‌ها و اعتراضات مشروع مردم در مقابل حاکمین باشد. رویکرد توتو یک اصلاح‌گرایی در آمیخته با صبر و آرامش بود، او معتقد‌ترین فرد به جمله کتاب مقدس مسیحیان بود که دین بدون عمل کارایی ندارد و تلاش میکرد حقوق مشروع شهروندان را ابتدا در کشورش و سپس در جهان زنده کند. توتو نزدیکترین فرد به شهروندان کشورش بود و این مهم را میتوان از گریه‌هایش همراه با سمتدیدگان کشور در دادگاه و یا به خطر انداختن جانش برای‌عدم سرکوب مسلحانه اعتراضات توسط حاکمیت مستبد، دریافت. بدون شک نام توتو در تاریخ با مبارزه آرام و غیر مسلحانه گره خورده و تا پایان مورد احترام خواهد بود؛ روحش در آرامش و یادش جاودان باد!

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=1157
  • نویسنده : پارسا علوی
  • منبع : مجله نیم روز
  • 438 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.