• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
::: 3319 ::: 0
0

: آخرین مطالب

توهمات امارات در مورد بین المللی کردن مسئله سه جزیره ایرانی | کورش احمدی* مناقشه بر حق حاکمیت تاریخی ایران | محمدجواد حق‌شناس شبکه ملی و فراملی موزه خلیج فارس | رضا دبیری‌نژاد* حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان؛ روستانشینی و پایداری معیشتی | محمدامین خراسانی* برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم خلیج فارس در آئینه زمان | محمدعلی پورکریمی* حفاظت از نام خلیج فارس جزایر سه‌گانه ایرانی، دسیسه انگلیسی، فراموش‌کاری عربی | محمدعلی بهمنی قاجار خلیج عربی یا خلیج همیشه فارس؟ بر این دو عنوان درنگ کنید | حبیب احمدزاده هژمونی ایرانی خلیج فارس از عهد باستان تا کنون | مرتضی رحیم‌نواز درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش | مرتضی رحیم نواز جهانی شدن و نقش ژئواکونومیکی منطقه خلیج فارس | مهدی حسین‌پور مطلق خلیج فارس، آبراه صلح و گفتگو | فریدون مجلسی خلاء قدرت و ابهام چهره ژئوپلیتیکی در خلیج فارس | نصرت الله تاجیک درباره روز ملی خلیج‌فارس | محمدجواد حق‌شناس موزه ملی هرات | مرتضی حصاری کتیبه‌های فارسی مسجد ‌جمعه (جامع) هرات | مرتضی رضوانفر مسجد جامع هرات میراثی ماندگار در تاریخ معماری جهان اسلام | علیرضا انیسی معماری در خراسان بزرگ عهد تیموری | ترانه یلدا از چهارسوی هرات تا چهار مرکز دیپلماسی جهان | سروش رهین هرات و نقطه‌ ‌عطف رهبری | ظاهر عظیمی هرات و توسعه‌ سیاسی | سید نایل ابراهیمی حوضه آبریز هریرود؛ چالش‌ها و راهبردهای مشارکتی و بومی | عبدالبصیر عظیمی و سیدعلی حسینی موقعیت استراتژیک هرات | فریدریش انگلس (ترجمه‌: وهاب فروغ طبیبی) نقش هرات در همگرایی منطقه‌ای | ضیاءالحق طنین درخشش تاریخی هرات | سید مسعود رضوی فقیه دیدار سروان انگلیسی با یعقوب‌خان در هرات | علی مفتح ایستاده بر شکوه باستانی* | محمدجواد حق‌شناس سیاست‌گذاری «همگرایی منطقه‌ای» در حوزه تمدنی ایران فرهنگی هرات در عهد ایلخانی، آل کرت و تیموری | شیرین بیانی گزارش سفر محمود افشار به افغانستان تحولات افغانستان و قیام ۲۴ حوت (اسفند) ۱۳۵۷ مردم هرات | محسن روحی‌صفت* هرات، شهر عشق، دانش و هنر | سید رسول موسوی* دلبسته این مردم مهربان هستم تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل‌ها | سید حسین موسویان آیین نوروز دوای درد افغانستان | حسین دهباشی ردپای نوروز در ادبیات داستانی | محمد مالمیر سبزی پلو با ماهی | مرتضی رحیم‌نواز بهداشت و تغذیه در تعطیلات مراسم نوروز باستانی | گلبن سهراب شهر نوروزانه | بهروز مرباغی تئاتر و بهار، تلاشی برای زدودن زشتی و پلشتی | مجید گیاه‌چی نوروز در رادیو ایران زمستان به پایان رسیده است… | محمود فاضلی اهمیت پاسداری از جشن نوروز در افغانستان | محمدصادق دهقان پارسه، تخت‌گاه نوروز | مرتضی رحیم‌نواز نوروز، جشن بیداری | جعفر حمیدی بازشناسی نمادهای انسانی نوروز | مرتضی رحیم‌نواز آن روزگاران | ساناز آریانفر سیمای جهانی نوروز ایرانی | مرتضی رحیم‌نواز آداب و رسوم نوروزیِ تاجیکان | دلشاد رحیمی*

2

علی مرادی مراغه‌ای : مخالفان امروز تلگرام همان مخالفان دیروز تلگراف هستند

  • کد خبر : 10274
  • 18 بهمن 1401 - 0:17
علی مرادی مراغه‌ای : مخالفان امروز تلگرام همان مخالفان دیروز تلگراف هستند
ميرزا آقاخان نورى که پس از قتل امیرکبیر صدراعظم شد به معناى دقيق كلمه مرتجع و دشمن هر نوآورى و انديشه ترقي خواهى بود

«…و آن عمل تلغرافیا [تلگراف] که در ساعتى از یکصد بلکه از هزار فرسخ خبر مى‌دهد و نمونه‌اى از طى الارض است و آن روشنایى گاز آتش را مثل آب جریان داده به آسمان متصاعد مى‌کند… کرور کرور فانوسها در هر شهر، مشتعل گردیده روى زمین را مثل آسمان پر از ستاره نموده‌اند… کوشیده‌اند و در امنیت ولایت و مملکت، آنقدر تلاش نموده …از آسودگى مملکت که دختر پانزده سالۀ خوشگل باده دوازده نفر مرد بیگانه با کمال آرامى و بشاشت روانه گردیده. اصلا پروایى نداشت… دو ساعت از شب دوشنبه ۲۴ جمادى الاول ۱۲۷۳ وارد شهر پاریس شدیم….»(حسین سرابى، مخزن الوقایع، ص، ۱۸۴).

از تلگراف ناصرالدین شاه تا تلگرام زمان ما حدود ۱۵۰سال گذشته و در این مدت، پدیده های زیادی اعم از مدارس رشدیه، تلفن، حادثه خزینه، تلویزیون، ویدیو، ماهواره، اینترنت و سرانجام تلگرام از غرب وارد شده و همیشه هم نوع برخورد و مواجه تمامی کشورهای پیرامونی و گرفتار در سنت با این پدیده ها، توام با حیرت، چالش و البته سرانجام تسلیم از سرناچاری بوده…!

میرزا آقاخان نورى که پس از قتل امیرکبیر صدراعظم شد به معناى دقیق کلمه مرتجع و دشمن هر نوآورى و اندیشه ترقی خواهى بود حتى میخواست مدرسه نوبنیاد دارالفنون را ببندد و استادانش را به غرب بازگرداند(تاریخ اجتماعى ایران…ج‏۲، ص۵۶۰) چون میخواست«به جهت اینکه براى مردم، فرق اوضاع اروپا با اوضاع ایران درست معلوم نشود.» به همان استدلال، مانعه نشر کتاب مخزن الوقایع نوشته میرزاحسین سرابى در شرح سفارت امین الدوله به اروپا شده دستور داد:

«البته نخواهید گذاشت … این کتاب را باسمه نماید، که به همه‏ جا منتشر شود، و براى مردم، درست آگاهى از اوضاع اروپا حاصل شود که مصلحت نیست.» (اندیشه ترقى، فریدون آدمیت… ص۱۶)

معلوم است همین شخص چقدر از هشیارى مردم بیم‏ زده بود حتى از تأسیس تلگراف م‏هراسید. ملکم خان، بعدها مى‏نویسد:

«چندین سال با مرحوم میرزا آقاخان نوری جنگیدم که باید تلغراف‏ ساخت …ترتیب تلغراف را از براى ایران مشکل و نامناسب و مایه مرارت می‏دانست.»(نامه ملکم به میرزا حسین خان، ۴ رجب ۱۲۹۲…همان منبع، ص۱۷).

اما طبق معمول و همیشه، جامعهِ سنتی تسلیم تولیدات مدرن میگردد و این فن آوری ها به مانند:

پری رو تاب مستوری ندارد چو در بندی سر از روزن برآرد…

بالاخره وارد جامعه ایران میگردند اولین خط تلگراف‏ در۱۲۳۷ش. بین قصر سلطنتى شاه و باغ لاله‏ زار دایر شد و نخستین خط طولانی تلگراف در ایران به فاصله ۳۰۰کیلومتر در تیرماه۱۲۳۸ش بین تهران و چمن سلطانیه (درنزدیکی زنجان)شروع به کار کرد سپس، ارتباط تلگرافی تهران – تبریز نیز درسال ۱۲۴۰ش. برقرار شد (تاریخ مفصل ایران،عباس اقبال…ص۸۴۱) البته سروش اصفهانى نیز،شادمانی خود را از برقرار شدن تلگراف در ایران در شعر خود چنین اظهارمى‏کند:

کارها در روزگار شهریار آسان شدست آفرین بر روزگار شهریار کامگار

در روزنامه وقایع اتفاقیه(شماره۳۷۲مورخ ۲۶ اسفند۱۲۳۶)نیز موضوع برقراری تلگراف در ایران ذکر شده و اولین خبر تلگرافى هم که پس از برقراری تلگراف، از تهران به تبریز مخابره شده «خبر طلاقِ دخترِ علیقلى میرزا زن خسروخان کرمانى بود»!.

پس از آن بتدریج در سایر ایالات و نواحى ایران سیم تلگراف کشیده شد و اندکی بعد تلگراف از خبر طلاقِ دخترِ علیقلی میرزا فراتر رفت و در انقلاب مشروطیت نقش اصلی را بازی کرد!

اما جان کلام را مخبرالدوله در عریضه اش در مورد منافع تلگراف به ناصرالدین شاه نوشته:

«طبایع امنیت‏ طلب می‏دانند که تا چه پایه و چه اندازه تلگراف‏ اسباب امنیت و راحت نوکر و رعیت و وصول مالیات و نظم ولایات و گرفتارى اشرار و قطع ظلم … شده است. تلگراف‏ مطلوبِ مظلوم و مغضوبِ ظالم است»(اسناد تاریخى خاندان غفارى…ج‏۲ص۱۷۲)

و جالبتر اینکه پس از آمدن تلگراف در برخی شهرها،حکام ستمگر ترجیح می دادند حاکم شهرهایی گردند که هنوز تلگراف نداشتند چون بی مزاحمتِ تلگراف، تسمه از گرده خلق برمی کشیدند چنانکه مجدالدوله‏ دائى ناصر الدین شاه می‏گفت که «یزد ولایت خوبى است، از تهران دور است و تلگراف هم ندارد. حکومت آنجا از همه ‏جا بهتر است…»!(چهل سال تاریخ ایران…ج۲ص ۴۹۵).

پس با این اوصاف، پیش بینی های آلدوس هاکسلی در کتاب«دنیای قشنگ نو» و جرج اورول در کتاب«۱۹۸۴»درست از آب در نیامده چرا که برخلاف نظرشان، تکنولوژی مدرن و علمی بجای آنکه در دست حاکم برای کنترل و سلطه بر مردم باشد برعکس در دست مردم قرار گرفته اند برای کنترل حاکم!.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=10274
  • نویسنده : علی مرادی مراغه‌ای
  • 106 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.