• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7

هنرگندهارا: مجسمه‌های بودا بامیان | پویا نایل‌پور حکم آباد

  • کد خبر : 14558
  • 31 مرداد 1402 - 0:37
هنرگندهارا: مجسمه‌های بودا بامیان | پویا نایل‌پور حکم آباد
مجسمه‌های بودای بامیان قبل از تخریب به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری افغانستان به شمار می‌آمدند و به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۳ میلادی ثبت شده بودند. ارتفاع این مجسمه‌ها ۵۵ متر (۵۵۴ میلادی) و ۳۸ متر (۵۰۷ میلادی) بود و اوج هنر یونانی _ بودایی به شمار می‌آمد.

در شامگاه نوزدهم اسفند ۱۳۷۹، دولت وقت طالبان به دستور ملاعمر (رهبر عالی امارت اسلامی)، بنای مجسمه‌های بودا را تخریب کرد. وی در گفتگویی تشریح کرد: «من نمی‌خواستم تندیس‌های بودای بامیان را نابود کنم. در واقع، برخی از خارجی‌ها نزد من آمدند و گفتند که مایلند کارهای بهسازی بودای بامیان را که در پی بارندگی کمی آسیب دیده بود، انجام دهند. این مرا شوکه کرد. من فکر کردم، این افراد بی‌احساس به هزاران انسان زنده- افغان‌هایی که از گرسنگی می‌میرند- توجهی ندارند، اما نگران اشیاء غیر زنده مانند بودا هستند. این بسیار اسفناک بود. از همین روی، من دستور نابودسازی آن را دادم. اگر آن‌ها برای کارهای بشردوستانه آمده بودند، من هرگز این دستور را نمی‌دادم.»

مجسمه‌های بودای بامیان قبل از تخریب به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری افغانستان به شمار می‌آمدند و به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۳ میلادی ثبت شده بودند. ارتفاع این مجسمه‌ها ۵۵ متر (۵۵۴ میلادی) و ۳۸ متر (۵۰۷ میلادی) بود و اوج هنر یونانی _ بودایی به شمار می‌آمد.

این هنر که در آسیای مرکزی و به ویژه در افغانستان رایج بود، معروف به هنر گندهارا (منطقه گنداره) می‎باشد.

گَنداره یا گندهارا (در فارسی باستان: گَداره)، نام یکی از استان‌های ایران هخامنشی است و موقعیت آن شمال باختری پیشاور در پاکستان می‌باشد.

پس از حمله یونانی‌های باختری به گنداره و شبه جزیره هندوستان، هنر یونانی و بودایی تلفیق شده و هنر گنداره بوجود آمدند. این تلفیق هنری از زمان حمله اسکندر مقدونی تا زمان حمله اعراب در سده هفت میلادی رواج داشت و مجسمه‌های بودای بامیان در سده پنجم میلادی را نیز می‌توان تحت تاثیر این سبک هنری دانست.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=14558
  • نویسنده : پویا نایل‌پور حکم آباد
  • منبع : هفته‌نامه نیم‌روز
  • 184 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.