• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

4

مهران صولتی : جمع کردن به جای مدیریت کردن؛ نگاهی به یک رویکرد چهل ساله

  • کد خبر : 13857
  • 20 مرداد 1402 - 21:30
در جمع کردن حکومت می کوشد تا با محو اعتراضات بر جامعه تفوق یافته و آن را تحت کنترل درآورد (دولت قوی- جامعه ضعیف)، در صورتی که در مدیریت کردن بحران های اجتماعی محصول ناکارآمدی حکومت و تضعیف جامعه تلقی شده و سعی می شود توازن میان این دو ایجاد شود (دولت قوی- جامعه قوی)

ابراهیم رئیسی در همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم گفته است؛ بساط کشف حجاب حتما جمع می شود، نگران نباشید. “جمع کردن” کلید واژه حل بحران های پیش روی جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته بوده است. تعبیری مجمل برای جارو کردن مسائل اجتماعی زیر فرش جامعه و پنهان کردن آن ها از دیدگان داخلی و خارجی! اما به همان نسبت نظام تدبیر با مقوله” مدیریت کردن” به معنای؛ دیدن، به رسمیت شناختن، و حل مسائل و بحران های کشور بیگانه بوده است. در این یادداشت می کوشم تا تفاوت های این دو رویکرد را بیشتر توضیح دهم:

✅ جمع کردن یک رویکرد پیشامدرن مبتنی بر خاموش کردن اعتراضات، گذر از التهابات و آرام کردن اوضاع با بهره گیری از قوه قهریه است در صورتی که مدیریت کردنیک دانش مدرن برای بهره گیری از تمام ظرفیت های انسانی جهت افزایش کارآمدی و نیل به توسعه یافتگی می باشد.

✅ جمع کردن مستلزم قطبی کردن جامعه و غیریت سازی است تا در سایه آن بتوان بحران ها را از دیدگان پنهان کرد حال آن که مدیریت کردن نیازمند بهره گیری از توانمندی همه شهروندان فارغ از تمایزات عقیدتی، جنسیتی، قومی و ایدئولوژیک است.

✅ در جمع کردن از واژگانی مانند؛ بساط، عنصر، ویروس، مزدور، غافل و نفوذی برای توصیف مخالفان استفاده می شود تا مسیر برخورد با آن ها هموار شود در صورتی که در مدیریت کردن همه ناراضیان و معترضان شهروندانی برخوردار از حقوق اجتماعی هستند که باید از ظرفیت های شان برای تخفیف بحران ها و پیشرفت کشور بهره گرفته شود.

✅ در جمع کردن کلیدواژه های؛ نظم، امنیت، فتنه و توطئه برجسته شده و نظامی گری تبدیل به رویکرد غالب می شود حال آن که در مدیریت کردن کلیدواژه های؛ شهروندی، حقوق بشر، مشارکت و گفت و گو اهمیت یافته و گروه های اجتماعی همچون احزاب، اصناف و اتحادیه ها به عرصه حل بحران فراخوانده می شوند.

✅ در جمع کردن حکومت می کوشد تا با محو اعتراضات بر جامعه تفوق یافته و آن را تحت کنترل درآورد (دولت قوی- جامعه ضعیف)، در صورتی که در مدیریت کردن بحران های اجتماعی محصول ناکارآمدی حکومت و تضعیف جامعه تلقی شده و سعی می شود توازن میان این دو ایجاد شود (دولت قوی- جامعه قوی)

✅ در جمع کردن کشور ملک طلق حاکمانی تلقی می شود که می توانند با انواع خشونت های فیزیکی، کلامی و نمادین در آن تصرف کرده و ایدئولوژی خود را بر واقعیت ها مسلط سازند حال آن که در مدیریت کردن، کشور ملک مشاع همه ساکنان آن قلمداد می شود. مملکتی که در آن همه از حقوق و آزادی های مصرح در قانون برخوردارند و برای تحقق آینده ای بهتر در کنار یکدیگر می کوشند.

✅ جمع کردن عبارت از پاک کردن صورت مسئله به جای حل مسئله، و انکار بحران به جای پذیرش بحران است. در این نگاه جامعه‌ توده ای بی شکل، سیال و موم آسا تلقی می شود. مدیریت کردن  به رسمیت شناختن جامعه مدنی، تکثر گرایی و تشکل یابی آن است. همچنین روشن است که بدون مشارکت همه شهروندان هیچ بحرانی تخفیف نمی یابد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13857
  • نویسنده : مهران صولتی
  • 173 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.