• امروز : چهارشنبه, ۷ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 November - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

3

مسجد و مدرسه سپهسالار در تهران

  • کد خبر : 4725
  • 29 آبان 1401 - 11:01
مسجد و مدرسه سپهسالار در تهران
آدرس : تهران - میدان بهارستان - خیابان مصطفی خمینی - نبش خیابان علامه شریف رضی

در ضلع جنوب­ شرقی میدان بهارستان، ساختمان مسجد و مدرسه سپهسالار خودنمایی می­کند. ساختمانی اصیل که تاریخچه دور و درازی داشته و همواره نظاره­گر تغییرات و اتفاقات مهم میدان بهارستان بوده است. ابتدا در این ساختمان قاجاری علوم اسلامی تدریس می­شد اما پس از انتقال این دانشکده به دانشگاه تهران، تبدیل به دانشکده­ علوم معقول و منقول شد که امروزه با نام مسجد و مدرسه شهید مطهری شناخته شده و به عنوان پایگاهی مهم برای مذهب و علوم دینی کشور به شمار می­رود.

مسجد و مدرسه سپهسالار به همت وزیر خارجه و جنگ حکومت قاجار، “حاج میرزا حسین­خان قزوینی” ملقب به مشیرالدوله و سپهسالار ساخته شد. هدف ایشان از ساخت چنین مجموعه­ای، ایجاد یک مرکز عالی دینی و علمی بود که بر تدریس علوم عقلی، نقلی و ادبی نیز تأکید داشته باشد. سپهسالار در سال ۱۲۵۸ ه.ش ساخت این مجموعه عظیم را با شماری از معماران، کاشی­کاران و حجاران زبردست و معروف آغاز کرد. در این میان افرادی چون “میرزا مهدی­خان شقاقی” ملقب به ممتحن­الدوله (اولین معمار تحصیلکرده ایران در فرنگ) و استاد “حسن معمار قمی” نقش پررنگی در طراحی و ساخت این بنای ارزشمند ایفا کردند. سعی کلی بر آن بود تا تمامی ارکان اصلی و فرعی مجموعه در هماهنگی کامل با یکدیگر ساخته شوند. سپهسالار علاوه بر ساختمان مسجد و مدرسه، طرح ساخت کتابخانه، حمام، مریضخانه و مخزن هم در سر داشت اما عمرش به تکمیل مجموعه قد نداد و دو سال بعد در سال ۱۲۶۰ ه.ش دار فانی را وداع گفت. سپهسالار طی وقف­نامه­ای که در سال ۱۲۵۹ ه.ش نوشته بود، پس از مرگش پادشاه وقت را متولی و برادرش “میرزا یحیی­خان” معروف به معتمدالملک را ناظر به مسجد و مدرسه اعلام کرده بود. طبق همین گفته، ناصرالدین شاه متولی امور مسجد و مدرسه گشت و معتمدالملک نیز باقی امور ساخت و ساز را به عهده گرفت.

ساخت هسته مرکزی مسجد و مدرسه سپهسالار حدوداً پنج سال به طول انجامید اما همانطور که انتظار می­رفت نتیجه این زحمات چند ساله، مسجد و مدرسه­ای منحصر به فرد با معماری باشکوه بود. ساختمانی برگرفته از الگوهای معماری سنتی ایرانی که به عقیده برخی از کارشناسان تا حدودی از مساجد استانبول نیز الهام گرفته است. مسجد و مدرسه سپهسالار دارای چند ورودی مختلف بوده اما ورودی اصلی آن در ضلع غربی مسجد ساخته شده که جلوخان و سردر بزرگی داشته و دارای دربی آهنین و زیبا است. این جلوخان همراه با کاشی­کاری­­های هفت­رنگ و معرق­کاری زیبایی که دارد گردشگران امروزی را ترغیب می­کند تا عکسی به یادگار جلوی این ساختمان قدیمی داشته باشند. پس از گذر از ورودی اصلی با کمی چرخش، صحنی چهار ایوانی همراه با درختان قدیمی و حوضی بزرگ نمایان می­شود. این صحن به عنوان صحن مسجد و همچنین حیاط مرکزی مدرسه مورد استفاده قرار می­گیرد. در اطراف صحن تعداد ۶۰ حجره در دو طبقه برای طلاب ساخته شده است. اما از این صحن به سادگی نمی­توان عبور کرد چرا که در هر ضلعش عنصری مهم به چشم می­خورد. در ضلع شمالی صحن، ساعتی بزرگ میان دو مناره قرار گرفته که ساخت فرانسه بوده و سپهسالار در یکی از سفرهای درباریان به اروپا، آن را خریداری کرده و به ایران آورده است. این ساعت دو رو داشته و بر فراز ایوان، در برجی کاشی­کاری شده به ارتفاع پنج متر قرار گرفته که یک رویش به صحن و روی دیگرش به عمارت بهارستان است. در میان ضلع شرقی صحن، ایوانی ساخته شده که پشتش شبستان زمستانی قرار دارد. ورودی این ضلع در کنج شمالی آن بوده و نقطه بارزش طاق معلقی است که هنر دست استاد جعفرخان معمارباشی کاشانی بوده و به طاق هفت کاسه هم شناخته می­شود. شبستان زمستانی که به چهل­ستون هم معروف است دارای چهل و چهار ستون سنگی بوده و بین هر چهار ستون، طاقی زیبا مزین به هنر گچ­بری­ خودنمایی می­کند. محراب این قسمت از سنگ مرمر ساخته شده و بالایش گچ­بری و مقرنس­کاری از استاد لرزاده و استاد شکل­آبادی به چشم می­خورد. در ضلع غربی صحن، علاوه بر ورودی اصلی بنا، حوضخانه­ای با چهل شیر آب بر هشت ستون کاشی­کاری شده قرار گرفته که به قصد وضو گرفتن نمازگزاران و طلاب ساخته شده است. اما ضلع جنوبی شاید مهم­ترین ضلع صحن باشد چرا که عناصر مهمی چون ایوان بزرگ (قبله)، گنبد عظیم مدور و مناره­های مسجد در آن قرار گرفته­اند. گنبد مدور مسجد با دهانه­ای به قطر پانزده متر، بر روی چهار طاق عظیم استوار است. این فضا که با نام گنبدخانه یا شبستان تابستانی هم شناخته می­شود بزرگ­ترین و مهم­ترین فضای مسجد است که حدود ۱۶۰۰ مترمربع وسعت دارد. در این قسمت شش مناره کوتاه و بلند به چشم می­خورد که از آجر ساخته شده و با کاشی­کاری­های نفیس و زیبا پوشانده شده­اند.

از دیگر ساختمان­های این مجموعه می­توان به کتابخانه مدرسه سپهسالار اشاره کرد که در نوع خود بی­نظیر بوده و مجموعه­ای بزرگ از کتب خطی و چاپ سنگی و … را شامل می­شود. این ساختمان دوطبقه آجری، در سال ۱۳۱۶ ه.ش در بخشی از زمین میان باغ بهارستان و دیوارهای شمالی مسجد ساخته شد.

اما در کنار ساخت عناصر مهم و کاربردی مجموعه، استفاده به جا از تزئینات و هنر اصیل ایرانی چون کاشی­کاری خشتی هفت­رنگ، معرق­کاری، یزدی­بندی، کاسه­بندی، آجرکاری، حجاری و … فضای مسجد و مدرسه را دلنشین­تر کرده است. به طور کلی کاشی­کاری­ و کتیبه­های زیادی از دوران مختلف تاریخی چون قاجاریه، پهلوی و پس از انقلاب اسلامی در این مجموعه به چشم می­خورد که مهم­ترین آن­ها متن وقف­نامه سپهسالار است. مسجد و مدرسه سپهسالار در سال ۱۳۱۵ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ به دلیل فرسایش و خرابی­های ایجاد شده در برخی از قسمت­ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4725
  • 159 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.