• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

5

مسجد هندوان یا نیایشگاه هندوها در تهران

  • کد خبر : 4705
  • 29 آبان 1401 - 10:05
مسجد هندوان یا نیایشگاه هندوها در تهران
آدرس : خیابان سعدی، خیابان مصباح، خیابان ظهیرالاسلام، خیابان مشیر معظم

پرچم نارنجی‌رنگ سیک‌ها بالای بنا تکان می‌خورد و نوید پرستشگاهی از آن مردمان شرق را می‌دهد. مسجد هندوان تنها معبد پیروان آیین سیک‌ در تهران است که در دوره‌ پهلوی دوم و در سال ۱۳۴۳ شمسی طراحی شد و حسین مظفری ترشیزی، مترجم فارسی کتاب راهنمای معماران «نویفرت» آن را معماری کرد. یکسال بعد از طراحی به عنوان نیایشگاه سیک‌ها ساخته شد. این آیین که در سده‌ پانزدهم میلادی به دست گورو نانک در منطقه پنجاب در شبه قاره هند بنیان نهاده شد،‌ جزو آیین‌های یکتاپرست است. معبد سیک‌ها در زبان پنجابی گوردوارا (Gurudwara) خوانده می‌شود.

این بنا در بخش شمالی محوطه‌ای درختکاری شده قرار گرفته. بر فراز در ورودی این محوطه نیز خاندا، نماد آیین سیک، دیده می‌شود. پس از وارد شدن به محوطه با بنایی روبه‌رو می‌شویم که نمای آن را ۵ بخش افقی تشکیل می‌دهد. پایین‌ترین بخش که به ارتفاع درگاه ورودی است، با سنگ مالون تیره نماسازی شده و میان آن در ورودی بنا قرار گرفته است. بر فراز این بخش ردیفی از پنجره‌ها قرار گرفته‌اند. سومین بخش افقی حجمی بیرون زده و بتنی است که به نظر می‌رسد در دورتادور بنا چرخیده باشد. در بالای آن ردیف عقب نشسته‌ پنجره‌ها قرار دارند که عینا مشابه با پنجره‌های زیر این حجم‌اند. در بالاترین بخش نما نیز حجم بیرون‌زده‌ دیگری قرار گرفته که مجددا دورتادور بنا چرخیده و با سنگ نماسازی شده است. دو حجم بیرون‌زده‌ بتنی و سنگیِ نما به علت شیبی که در جداره‌هایشان دارند، فضایی فرو رفته در میانشان ایجاد کرده‌اند که بستری تعریف شده برای ردیف پنجره‌هایی است که بین این دو حجم قرار گرفته‌اند.

بنا با سازه‌ فلزی و در دو طبقه طراحی شده است که در طبقه‌ اول سالن نیایشگاه قرار گرفته است. اقامتگاه رهبر روحانی این معبد نیز در کنار نیایشگاه قرار دارد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=4705
  • 22 بازدید

برچسب ها

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.