• امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

طوس طهماسبی : آیا آزادی و دموکراسی از رفاه و آسایش مادی مهم‌تر است؟

  • کد خبر : 15114
  • 17 آبان 1402 - 21:46
طوس طهماسبی : آیا آزادی و دموکراسی از رفاه و آسایش مادی مهم‌تر است؟
آزادی در لیبرالیسم نه مفهومی ماورایی و استعلایی بلکه مفهومی ملموس، تجربی و قابل اندازه‌گیری است. به عنوان مثال یکی از وجوه مهم آزادی فرد، سهم او از زمان و وقتش و یا به عبارت دیگر آزادیِ زمان است که بخشی از این مفهوم، تحت عنوان اوقات فراغت تعریف می‌شود

در یادداشت قبلی گفتم که هر ایدئولوژی و نهادی که معتقد باشد، چیزی مهم‌تر از رفاه و آآسایش_مادی وجود دارد، بسیار مخرب و خطرناک است.
برخی اعتراض کردند که آزادی و دمکراسی از رفاه و آسایش مادی مهم.تر است و مردم در آلمان نازی هم تا قبل از شروع جنگ رفاه داشتند و…
این انتقادات از یک درکِ رمانتیک و غیر زمینی از نسبت دو مفهومِ رفاه و آزادی ریشه می‌گیرد که به دلایلِ تاریخی مشخصی در جامعه ما رواج بسیار داشته است.
این رویکرد، به اشتباه آزادی را به طور کامل از آسایش و رفاه مادی متمایز در نظر می‌گیرد، درحالیکه بخش عمده‌ای از آزادی‌ها همان آسایش مادی و یا نتیجه مستقیم و بی واسطه آن هستند.
آزادی در لیبرالیسم نه مفهومی ماورایی و استعلایی بلکه مفهومی ملموس، تجربی و قابل اندازه‌گیری است. به عنوان مثال یکی از وجوه مهم آزادی فرد، سهم او از زمان و وقتش و یا به عبارت دیگر آزادیِ زمان است که بخشی از این مفهوم، تحت عنوان اوقات فراغت تعریف می‌شود. آزادی در استفاده از زمان یا اوقات فراغت نتیجه مستقیم سطحِ رفاه و استقلال مالی فرد و همچنین سطحِ توسعه‌یافتگی جامعه است. بخشی دیگر از مفهوم آزادی داشتن امکان، برای غنا بخشیدن به حجم و تنوع تجارب فردی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که لازمه‌ی آن هم سطحِ بالای رفاهی فرد و جامعه است.

پس در گام اول ما بخش قابل توجهی از آزادی‌ها را در مفهومِ آسایشِ مادی مستتر می‌دانیم. به اعتقاد من در سطحی بالاتر حتی می‌توان مفهومِ آسایش مادی را وسیع‌تر از بُعدِ مالی و اقتصادی تعریف کرد و تمام آزادی‌های لیبرالی و زمینی را هم درون آن جای داد. این دیدگاه را من نوعی ماتریالیسم انعطاف پذیر و مترقی ضدِّ مارکسیستی می‌دانم.
در مرحله بعد و در مورد آزادی سیاسی و دمکراسی باید دانست که حقِّ مالکیت فرد، تملک اشیا و خدمات بیشتر توسط او و همچین سطح رفاه و توسعه جامعه، نه در تقابل با آزادی سیاسی و دمکراسی لیبرال بلکه پیش نیاز ضروری آن است.
تاریخ همیشه نشان داده آنهایی که رفاه و آسایش مادی را کوچک و کم ارزش دانسته‌اند و به دنبال اهداف به اصطلاح “والاتری” بوده‌اند، هرگز در پی آزادی سیاسی و دمکراسی نبوده‌اند. آنها به دنبال اهداف اسطوره‌ای، آرمان‌شهری و شدیداً جمع‌گرایانه بوده‌اند که فرد و افراد را به تمامی، درون خود حل و ذوب کند. زمانی که رفاه و آسایش مادی از اولویت بیفتد، فرد یا باید فدای “تکلیف” شود یا تاریخ و یا هر نوع اندیشه‌ی آرمان‌شهری و آخرالزمانی که بی‌تردید رفاه و آزادی زمینی را حقیر می‌شمارد و باور دارد که صلاح و سعادت فرد را بهتر از خود او می‌شناسد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=15114
  • نویسنده : طوس طهماسبی
  • 193 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.