• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

7
سید حسن خمینی:

«فرار مغزها» یکی از فجایعی است که مسئولین باید فکری برای آن کنند/ اگر مسئولین به جمع مال و قدرت حریص شدند، حال مردم بد می شود/ اگر می خواهید مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنیای آنها را بسازید

  • کد خبر : 7577
  • 09 دی 1401 - 11:56
«فرار مغزها» یکی از فجایعی است که مسئولین باید فکری برای آن کنند/ اگر مسئولین به جمع مال و قدرت حریص شدند، حال مردم بد می شود/ اگر می خواهید مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنیای آنها را بسازید
یادگار امام تأکید کرد: عمران و آبادانی مانند ستونی است که هر چیزی را روی آن می توانید بسازید. مفهوم این امر آن است که اگر کشور را نساختید، نمی توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی اثر است.

سید حسن خمینی گفت: واقعیت این است که ما امروز اگر ضربه می خوریم، از علم دشمنانمان ضربه می خوریم؛ اگر در ابعاد علمی شکست خوردید در همه ابعاد شکست خورده اید. اگر می خواهید در دنیا دست برتر داشته باشید و پرچم پیامبر(ص) را برافرازید، باید قدرت علمی داشته باشید.

یادگار امام تأکید کرد: عمران و آبادانی مانند ستونی است که هر چیزی را روی آن می توانید بسازید. مفهوم این امر آن است که اگر کشور را نساختید، نمی توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی اثر است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ظهر امروز در دیدار با مدیران و جمعی از کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی در حرم مطهر امام خمینی، گفت: در پیامی که حضرت امام در تأسیس نهضت سواد آموزی مطرح کردند، یک عبارتی هست که در کنار عبارت های بسیار زیبای دیگر، حجم بسیار وسیعی از مطالب مختلف را در خودش مستتر دارد؛ اینکه «ملتی که علم و دانش را فرا بگیرد توانمند و قدرتمند می شود و کسی توان سلطه بر او پیدا نمی کند». این عبارتی است که ابن ابی الحدید در شرح خودش بر نهج البلاغه به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داده و فرمایش امام به نوعی ترجمه همان مطلب است. بعدها در زبان بسیاری از متفکرین غربی هم مطرح شده که «دانش قدرت است».

یادگار امام تصریح کرد: حضرت می فرمایند «العِلمُ سُلطان»؛ تعبیر سلطان به معنای «برتری» و «چیرگی» است. یعنی علم قدرت، دست بالاداشتن و توانمندی است. جامعه ای که در آستانه انقلاب ۴۷ درصد باسواد داشته و حتما در میان خانم ها این آمار به مراتب پایین تر بوده، توانمند نیست. امروز به برکت انقلاب این رقم به بالای ۹۷ درصد رسیده است. این در همه سطوح و طبقات باعث قدرت می شود و قدرت ملی را بالا می برد.

وی افزود: واقعیت این است که ما امروز اگر ضربه می خوریم، از علم دشمنانمان ضربه می خوریم؛ اگر در ابعاد علمی شکست خوردید در همه ابعاد شکست خورده اید. اگر می خواهید در دنیا دست برتر داشته باشید و پرچم پیامبر(ص) را برافرازید، باید قدرت علمی داشته باشید. گام ابتدایی و پایه آن هم بحث سواد است. هر مسیری را باید از این منظر نگریست که چه مقدار در بالا بردن سطح دانش این کشور تأثیر دارد. البته یکی از فجایع بعدی که مسئولین باید برای آن فکری کنند بحث «فرار مغزها» است؛ اندیشمندانی که سر سفره این مردم تربیت می شوند، اما به عللی مهاجرت می کنند.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اگر قدرت نداشته باشید هیچ کاری از شما بر نمی آید، اظهار داشت: البته شما خدمت کنید و خداوند هم کمک می کند؛ نباید منکر این مسأله بود، ولی باید پایه را خودتان در وجود خودتان ایجاد کنید. نهضت سواد آموزی یکی از بنیادی ترین کارها برای وصول به این هدف بزرگ است. قدرت، ناشی از علم است. ما باید مراقب باشیم صرفا گرفتار علوم انتزاعی نشویم، بلکه علم باید متوجه روزگار خودمان باشد و به درد امروز جامعه بخورد. امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک تعبیر بسیار لطیفی که می فرماید، «…بر مملکت آباد آنچه را بار کنی تحمّلِ کشیدنش را دارد».

وی ادامه داد: عمران و آبادانی مانند ستونی است که هر چیزی را روی آن می توانید بسازید. مفهوم این امر آن است که اگر کشور را نساختید، نمی توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی اثر است. یعنی اگر می خواهید مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنیای آنها را بسازید؛ ایشان به این مضمون می فرمایند که «آبادی زمین از تدبیرت در جمع آوری مالیات بیشتر باشد، زیرا مالیات جز با آباد کردن زمین به دست نمی آید، و هر کس بخواهد منهای آباد نمودن مالیات بگیرد شهرها را خراب کرده، و بندگان خدا را به هلاکت انداخته، و حکومتش جز اندک زمانی نماند. اگر مالیات دهندگان از سنگینی مالیات، یا برخورد به آفات، یا خشک شدن چشمه ها، یا کمی باران، یا تغییر زمین بر اثر آب گرفتگی، یا بی آبی شکایت کنند مالیات را به اندازه ای که اوضاع آنان بهبود یابد تخفیف ده». ایشان یک جای دیگر می فرمایند، این ها وظیفه توست و عین عدل است و اگر آن را انجام ندهی، ظلم است. به همین جهت است که قبلا هم گفته ام، دینداران وقتی متصدی دنیای مردم می شوند اگر دنیای مردم را خوب نسازند به دین مردم لطمه زده اند.

یادگار امام تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه می فرماید، «علّت خرابی زمین بی چیزی و تنگدستی اهل آن زمین است». دقت کنید که حضرت نمی فرمایند، حال مردم از خرابی زمین بد می شود؛ می گوید اول حالشان بد می شود و بعد زمین خراب می شود. جایی که حال جامعه خوب نیست، زمین خراب می شود. سپس حضرت تعبیری از این تندتر دارند و می فرمایند، چه زمانی حال مردم بد است؟ سه علت را برای آن برمی شمرند؛ یکی «زراندوزی والیان» است. یعنی اگر مسئولین به جمع مال و قدرت حریص شدند حال مردم بد می شود. دوم، «سوء ظن به بقاء حکومت» است؛ یعنی اینکه می گویند چند روزی که هستیم تا می توانیم برداریم(و بعضی شارحان هم گفته اند نمی دانند یک روزی باید همه را بگذارند و بروند). سوم، « کم بهره گیری آنان از عبرتها و پندها».

وی یادآور شد: معلمین اخلاق ما همیشه به سرگذشت انسان ها توجه می دهند و با تعابیر مختلف می گویند که عبرت بگیرید. چرا همه ی قرآن قصه است؟ تا شاید شما عبرت بگیرید. جمهوری اسلامی با قدرت آمد و توانمندی اش در اندیشه بنیانگذاران و نیروی ایمان مبتنی بر علم پایه گذارانش بود. این علم نباید انتزاعی باشد و باید متوجه حال عمران و آبادانی کشور باشد.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=7577
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی روز نو
  • 182 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.