• امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

6

حسین قدیانی : چرا چریک؟

  • کد خبر : 12785
  • 26 خرداد 1402 - 21:31
حسین قدیانی : چرا چریک؟
آن‌قدری که این‌ها به ما دستور دادند، خود خدا دستور نداده. قرآن نه تنها بیش‌تر از دستور، قصه دارد که حتی دستورهایش هم عمدتاً جنبه‌ی توصیه دارد.

ح‌ق: به ما به چشم دانش‌آموز نگاه نمی‌کردند؛ ما همان چریک‌های لاغر و نزاری بودیم که در صف صبح‌گاه مدرسه باید جوری مرگ بر آمریکا را فریاد می‌زدیم که صدای‌مان تا کاخ سفید برسد و پنجره‌های اتاق بیضی را بلرزاند. جنگ تمام شده بود اما تمام نشده بود. ما همه آرزو داشتیم در آینده خلبان شویم و نه فقط این؛ انشاء خود را جز با سلام به رزمندگان اسلام شروع نمی‌کردیم. نقل روزهایی است که مادر سه شهید را می‌آوردند تلویزیون تا با افتخار اعلام کند که اگر باز هم پسری می‌داشت، او را ره‌سپار جبهه می‌کرد. هم‌سر شهید هم چاره‌ای نداشت الا آن‌که بگوید سیاهی چادر خانم‌ها حتی از سرخی خون شهیدان هم دشمن‌کوب‌تر است. خود شهید در عصر جوانی تیپ هیپی می‌زد و با شلوارک لی به توچال می‌رفت و ما اگر جین می‌پوشیدیم یا اگر شطرنج بازی می‌کردیم یا حتی اگر یواشکی معجون می‌خوردیم، متهم به این می‌شدیم که داریم به خون شهید خیانت می‌کنیم. خود شهید در صف سینمای قبل از انقلاب، عکس مکش مرگ ما داشت و ما از ترس کمیته باید ویدئوی خود را لای پتو مخفی می‌کردیم. شانس اگر نداشتیم و لو می‌رفت، شهید را؛ همان شهیدی را که خودمان داده بودیم، بر فرق سرمان چماق می‌کردند. صدای هایده به ما که رسید حرام شد؛ خودشان تجربه‌ی مستی با مهستی را هم داشتند.

خودشان سبیل برای خودشان می‌گذاشتند نیچه‌ای، اسم مستعار برای خودشان می‌گذاشتند کامران، دوست‌دختر برای خودشان انتخاب می‌کردند غزاله و آن وقت مدعیان انحصاری راه‌شان رسماً از ما می‌خواستند که جوانی نکنیم. تا نمازجمعه بود، دربند بی‌خود جمعه‌ها انتظار ما را می‌کشید. یک روایت هم پیدا کرده بودند که همه‌ی روزها عاشورا و همه‌ی مکان‌ها کربلاست. بعد هم با وارونه‌ترین تفسیر از این تصویر، به ما یا به چشم حسین نگاه می‌کردند یا به چشم یزید. شگفتا! خود اباعبدالله فقط یک روز عاشورا داشت و ما باید همه‌ی عمرمان عاشورایی زندگی می‌کردیم؛ آن‌هم به عشق امامی که برایش حریت مهم‌تر از دیانت بود، حتی در روز عاشورا.

آن‌قدری که این‌ها به ما دستور دادند، خود خدا دستور نداده. قرآن نه تنها بیش‌تر از دستور، قصه دارد که حتی دستورهایش هم عمدتاً جنبه‌ی توصیه دارد. خدا در قرآن از ما می‌خواهد که آدم باشیم و این‌ها نه که مملکت را پادگان کرده‌اند، به ما به چشم سرباز نگاه می‌کنند یا با متلک سربازفراری بدرقه‌مان می‌کنند. در این منظومه نه فقط پدر مهسا بل‌که حتی مادر کیان هم چریک می‌شود. نه! تو نمی‌توانی شهوت ساختن چریک داشته باشی؛ بعد متوقع باشی که همه‌ی چریک‌ها مثل همه‌ی فاطی‌کماندوها هوادارت باشند…

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12785
  • نویسنده : حسین قدیانی
  • 147 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.