• امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
::: 3397 ::: 2
0

: آخرین مطالب

دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح

6

تیرداد بنکدار : به بهانه انتخابات ترکیه:کمالیسم سنجه‌ای برای نقد پهلویسم.

  • کد خبر : 12360
  • 10 خرداد 1402 - 0:18
تیرداد بنکدار : به بهانه انتخابات ترکیه:کمالیسم سنجه‌ای برای نقد پهلویسم.
ارتش ملی و لائیک، و حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که در بردارنده ناسیونالیستهای چپ‌گرا و راست‌گرا ترکیه (و نه پان‌ترکیست‌ها) است

رجب طیب اردوغان بار دیگر در انتخابات ترکیه برنده شد، اما این کشور به نقطه بازگشت‌ناپذیر نمی‌رود. چون او همچنان کارگزار دولت مدرن ترکیه است. ایدئولوژی بنیان‌گذار دولت مدرن ترکیه کمالیسم بود که بر دو پایه ناسیونالیسم و لائیسیته قرار داشت. اما این پایه‌های ایدئولوژیک صرفا وسیله به قدرت رسیدن یک فرمانروا، چه مصطفی کمال پاشا (آتاترک) و چه جانشینانش نشد. ایدئولوژی کمالیستی وقتی به حکومت رسید بلافاصله اقدام به نهادسازی کرد.

ارتش ملی و لائیک، و حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که در بردارنده ناسیونالیستهای چپ‌گرا و راست‌گرا ترکیه (و نه پان‌ترکیست‌ها) است، دو بازوی نهادین این حکومت شدند و هردو به طور توامان و در مقاطعی راسا حافظ نظام سیاسی کشورشان شدند. ارتش در پایان دهه خطرناک هفتاد میلادی ترکیه را از هرج و مرج گروه‌های افراطی چپ و راست نجات داد و حزب جمهوری‌خواه خلق هم پس از حضور مستمر چند دهه‌ای در قدرت، اکنون سال‌هاست که اپوزیسیون نیرومندی را مقابل حکومت اردوغان شکل داده است.

این را هم بیفزاییم که از آنجایی که ترکیه جز در چند مقطع گذرای حکومت نظامی، همواره یک شبهِ‌دموکراسی اقتدارگرا، یعنی یک حکومت مبتنی بر دو منبع مشروعیت آرای عمومی و قانون بوده است، اپوزیسیون رادیکال آن نیز اعم از اسلام‌گرایان و کمونیست‌ها از اقدامات براندازانه چیزی عایدشان نشد و نهایتا ناگزیر از استفاده از سازوکارهای انتخاباتی یا به تعبیر موریس دورژه بازی در رژیم به جای بازی بر رژیم شدند. نهایتا اسلام‌گرایان میانه‌رو به رهبری اردوغان موفق شدند که از نردبان تضاد درونی لائیسیته ترکیه بالا بروند. این تضاد همانا شرط لازم مسلمان بودن برای هویت ملی ترکیه از یکسو و نفی مذهب در سیاست این کشور از سوی دیگر بود.

اسلام‌گرایان توانستند در عمل نظام لائیک ترکیه را مبدل به یک نظام سکولار بکنند، یعنی تفکیک دین و سیاست را به تفکیک دین و حکومت مبدل بکنند، اگر پیشتر ارتش و دادگاه قانون اساسی (مانند مورد اربکان) می‌توانست حتی مانع چنین تحولی هم بشود، امروز دیگر شرایط جهانی و ملی چنین امکانی را فراهم نمیاورد، ولی همچنان حزب جمهوری‌خواه خلق به مثابه میراث‌دار و نگهبان نیرومند کمالیسم، علی‌رغم باخت انتخاباتی اخیر، بیش از پیش به مثابه مانعی در مقابل پیشروی‌های حکومت اردوغان ایفای نقش خواهد کرد.

اما در ایران پهلویسم که ایدئولوژی بنیان‌گذار دولت ملی را پس از ناکامی جنبش مشروطیت به نام خود زد، هیچ یک از این دستاوردها را نداشت. مشخصا چون ایدئولوژی پهلویسم مبتنی بر نوعی سلطنت‌طلبی باستان‌گرایانه و به تبع آن متمایز از رویکرد ملی و گیتی‌گرایانه بود.

به همین دلیل هم پهلویسم نه تنها هیچ‌وقت به سمت یک شبه‌دموکراسی اقتدارگرا نرفت، بلکه بلافاصله به سمت استبداد فردی و شخصی شدن قدرت کشید. شاهان پهلوی نه درک و نه تمایلی به نهادسازی‌های مشارکتی و توزیعی در ساخت قدرت نداشتند. نگاه نئوپاتریمونیالیستی آنها نهاد ارتش را نه ملی که مانند سایر بخش‌های دیوانسالاری از مایملک شاه و به تبع آن سلطنتی می‌دید. احزاب و نخبگان حزبی نه مخالف که حتی هوادار حکومت نیز همواره مورد ظن و بدگمانی و محدودیت و بعضا سرکوب و حتی در مواردی حذف فیزیکی حکومت پهلوی قرار می‌گرفتند.

نتیجه این دو الگوی متفاوت، در ترکیه گذار موفق از سده پرآشوب بیستم و تداوم توسعه متوازن و دموکراسی و سکولاریسم، علی‌رغم حکومت بیست ساله اردوغان در ترکیه است و در ایران امروز فرو افتادن در انقلاب اسلامی و فقدان همه آنچه اکنون الگوی کمالیستی ترکیه را به آن رسانده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=12360
  • نویسنده : تیرداد بنکدار
  • منبع : تحکیم ملت
  • 201 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.