• امروز : پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
::: 3395 ::: 0
0

: آخرین مطالب

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند نگاه مسعود پزشکیان به اقوام امنیتی نیست | علی مفتح آیا اندیشه شریعتی پاسخگوی جامعه امروز است؟ | محمدجواد حق‌شناس* فاصله دره احد و تالار رودکی

8

بقعه چهل تن دولاب در تهران

  • کد خبر : 6551
  • 18 آذر 1401 - 21:34
بقعه چهل تن دولاب در تهران
محله دولاب، بزرگراه محلاتی، اصفهانک

هیچ نشانی بر خود ندارد. نه مشخص است که چه کسی آن را ساخته و نه اینکه چه کسی یا کسانی در آن خفته‌اند. از دیرباز نام چهل‌تن بر سردرش حک شده، کسی اما از رمز و رازش آگاه نیست. هر که به ظن خود داستانی برایش بازگو می‌کند. داستان‌ها دهان به دهان نقل می‌شوند اما اصل ماجرا را کسی نمی‌داند.

عده‌ای می‌گویند اینجا آرامگاه چهل دختر نابالغ است که در قدیم از ظلم ظالمان به آن محل پناه بردند و در همان محل هم ناپدید شدند. عده‌ای دیگر می‌گفتند آن دختران، دخترعموهای امام رضا (ع) بودند و برخی هم می‌گفتند نوادگان امام جعفرصادق (ع) در اینجا دفن شده‌اند و عده‌ای هم بر این باورند که در این بقعه خفتگانی هستند که نسب‌شان برمی‌گردد به امام رضا (ع).

قدیمی‌های دولاب معتقدند اصحاب امام رضا (ع) در راه رسیدن به خراسان بودند. آن زمان تنها راه رسیدن به آنجا جاده خاوران بود و برای گذر از آن جاده باید از محدوده دولاب و ری هم می‌گذشتند. در این راه بود که با مأموران خلیفه عباسی روبه‌رو شدند و پس از درگیری ۴۰ نفر از آنها به شهادت رسیدند و در همان محل به خاک سپرده شدند.

روایات دیگر اما چنین می‌گویند که زمان حکومت مأمون عده‌ای از یاران امام رضا (ع) به قصد رسیدن به وی رهسپار خراسان و مرو می‌شوند، اما شخصی با نام سیاهپوش سمنانی مأمون را از عزیمت آنها با خبر می‌کند و وی را از عاقبت حکومتش می‌ترساند.

مأمون همان زمان امام رضا (ع) را به شهادت میرساند و به سیاهپوش سمنانی هم دستور می‌دهد که یارانش را به قتل برساند. یاران آن امام دسته‌دسته به نقاط مختلف می‌گریزند، این چهل تن اما از تیغ برنده شمشیر سیاهپوش سمنانی در امان نمی‌مانند. سرهای‌شان را از دم تیغ می‌گذراند، تن بی‌سرشان را رها کرده و به همراه سرها با سربازانش راهی مرو می‌شوند.

در مسیر سفر، شب‌هنگام به دشت ورامین می‌رسند و برای استراحت در منزل پیرزنی از نسل ابوذر غفاری اقامت می‌کنند. پیرزن با تصور اینکه آنان برای سرکشی بدانجا آمده‌اند در منزلش را به رویشان می‌گشاید. در میانه شب با آگاه شدن از نیت‌شان، مردم دشت ورامین را باخبر می‌کند و آنها را به مبارزه با لشکر سیاهپوش خراسانی فرا می‌خواند.

جنگ در می‌گیرد و چند روزی به طول می‌انجامد، در آخر سیاهپوش سمنانی و نیروهایش مغلوب و کشته می‌شوند. مردم سرهای آن چهل تن اصحاب امام را پس می‌گیرند و این بقعه می‌شود محل دفن آنها. بنایی‌ بود چهارگوش، ساده و خشتی در ابعاد کوچک ۳ تا ۴ متر که شبیه به قلعه‎‌ای کوچک بود.

امروزه کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که قدمت‌ این بقعه به قبل از صفویه می‌رسد و بعدها در دوره قاجار طاقش را ترمیم و ایوانی با پوشش ضربی به آن اضافه کردند. در زمان پهلوی، اهالی دولاب عزیزان خود را در زمین‌های اطراف بقعه به خاک ‌سپردند و این مکان تبدیل به آرامستانی کوچک در آن محل شد. در سال ۱۳۵۳ بخشی از این مجموعه که علمای محل در آن خفته بودند، تخریب شد، و بعد از انقلاب ۵۷ هم شهیدان گمنام را در بخشی از محوطه اطراف بقعه به خاک سپردند. امروز این مجموعه محلی است برای برگزاری مراسم‌های مذهبی مردم دولاب.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=6551
  • 188 بازدید

نوشته ‎های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.