• امروز : سه شنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
::: 3398 ::: 0
0

: آخرین مطالب

سیاست‌ورزی صلح‌آمیز ایرانی از منظر کنش‌گری مرزی | مقصود فراستخواه* دهه هشتادی‌ها و صلح با طبیعت | علی‌اصغر سیدآبادی* دلایل دوری از سیاست دوستی در جریان‌های سیاسی امروز با رویکرد شناختی | عباسعلی رهبر* دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست راه صحیح خنثی نمودن همگرایی اقتدارگرایان جدید | استفن هادلی (ترجمه: رضا جلالی) «پزشکیان» مسوولیت بخشی از اختیاراتش را به نیروهای رقیب واگذار کرده است دولت چهاردهم و ضرورت تغییر حکمرانی فرهنگی | شهرام گیل‌آبادی* مهاجرت، صلح و امنیت پایدار | رسول صادقی* صلح اجتماعی و سیاست انتظامی | بهرام بیات* عصرانه‌ای با طعم شعر فرزندان پوتین | آندره ئی کولز نی کف (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد چرا اسرائیل به ایران حمله نکرد؟! | آیت محمدی (کلهر) احیای داعش و القاعده در منطقه | آیت محمدی (کلهر) رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در مجموعه برج آزادی رهبران پوپولیست چه میراثی برای کشورشان بر جای می‌گذارند | مانوئل فاتک، کریستوف‌تری بش و مورتیس شولاریک بحران واقعی اقتصاد چین | ژانگ یوآن ژو لی یو (ترجمه: رضا جلالی) آسیا بدون هژمون | سوزانا پاتون و هروه لماهیو (ترجمه: رضا جلالی) شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد نکاتی درباره دیدگاه رئیس جمهور در ضرورت انتقال پایتخت | عبدالمحمد زاهدی حرکت به روی یال جمعه‌ها خون جای بارون می‌چکه | مرتضی‌ رحیم‌نواز داستان آشنایی یک شاعر اجازه خلق آثار عاشقانه را نمی‌دهند تو زنده‌ای هنوز و غزل فکر می‌کنی | سمانه نائینی زیبایی کلام در شعر بهمنی | سحر جناتی شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد گفتمان صلح و نگاهی به چالش‌های حقوقی در ایران معاصر | محمدرضا ضیایی بیگدلی صلح اجتماعی و مرجعیت رسانه در ایران | ماشاءالله شمس‌الواعظین صلح ایرانی از نگاه محمدعلی فروغی | مریم مهدوی اصل چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک گفتمان صلح و سیاست خارجی | محمدکاظم سجادپور گفتمان صلح و نیروهای مسلح ایران | حسین علایی اقتصاد صلح محور | فرشاد مومنی* نقش آموزش‌عالی در شکل‌گیری گفتمان صلح | مصطفی معین* آخرالزمانی‌های ایرانی و اجماع‌سازی پزشکیان | کیومرث اشتریان* ایران، بحران‌های منطقه‌ای و گفتمان صلح | عبدالامیر نبوی* گفتمان صلح و سیاست همسایگی | ماندانا تیشه‌یار* گفتمان صلح و محیط زیست | محمد درویش* گفتمان صلح و مساله حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران | مهدی ذاکریان* از چرایی تا چگونگی معرفی کتاب «اخوان‌المسلمین» | پیرمحمد ملازهی به نظر می‌رسد که باید شاهد روند خوبی باشیم شماره جدید نشریه نیم روز منتشر شد محمد جواد حق‌شناس: کابینه‌ای با حضور زنان جوانان و اهل تسنن سخنی با آقای رئیس جمهور در مورد چگونگی کاهش اثرات تنهایی استراتژیک ایران | نصرت الله تاجیک* انتخاب کابینه در اتاق‌ شیشه‌ای پیام رهبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شریعتی، جلال و دیگران | حمید عزیزیان شریف آباد صحافی سنتی | مجید فیضی‌راد* اگر پزشکیان قشر خاکستری را با خود همراه کند، بازی را برهم می‌زند

8
تکیه دولت»؛ طعم شیرین تاریخ معاصر در یک مستند داستانی

بازخوانی یادداشتی درباره مستند تکیه دولت به بهانه نمایش آن در برنامه ” نیم روز دهم”

  • کد خبر : 13449
  • 29 تیر 1402 - 5:58
بازخوانی یادداشتی درباره مستند تکیه دولت به بهانه نمایش آن در برنامه ” نیم روز دهم”
«تکیه دولت» ساخته علیرضا قاسم‌خان یک مستند تاریخی است که با استناد به تصاویرِ آرشیوی متعدد و منابع نوشتاری متنوع به معرفی و سرنوشت تکیه دولت به عنوان یکی از مهمترین معماری‌های عهد ناصری می‌پردازد

«تکیه دولت» ساخته علیرضا قاسم‌خان یک مستند تاریخی است که با استناد به تصاویرِ آرشیوی متعدد و منابع نوشتاری متنوع به معرفی و سرنوشت تکیه دولت به عنوان یکی از مهمترین معماری‌های عهد ناصری می‌پردازد. فیلم از لحظه شروع درگیرکننده و جذاب است و همانند برخی مستندهای تاریخی که از همان ابتدا کسالت‌بار می‌شوند، به هیچ وجه حوصله سر بر به نظر نمی‌رسد و با روایتی ساده و شیرین و تمهیدات بصری ویژه و خلاقانه توانسته یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی معاصر ایران را به تصویر بکشد.
منابع تصویری این مستند در وهله نخست، به عکس‌های با کیفیت از عهد قاجار و پهلوی مرتبط می‌شود که تماشای آن برای نخستین بار تا حد زیادی کنجکاوی‌برانگیز و تماشایی از آب درآمده است، اما تمهیدات بصری فیلم به عکس‌های بکر و دیده نشده آن دوران محدود نمی‌شود، قاسم‌خان در اقداماتی نوآورانه با مدل‌سازی سه بعدی تکیه دولت توانسته ضمن ارتقای سطح زیبایی‌شناسانه مستند خود، به سادگی و با جزئیات به معرفی و بازنمایی این بنای فراموش نشدنی اهتمام ورزد.
«تکیه دولت» تنها داستان فراز و نشیب‌ و سرنگونی یکی از تاریخی‌ترین معماری‌های تاریخ معاصر ایران نیست، بلکه به نوعی سعی دارد به بی‌ارزش کردن برخی وجوه فرهنگ و هنر در این سرزمین از سوی حکمرانان و قدرتمندان قاجار و پهلوی اشاره کند. موضوعات فرهنگی و هنری که همواره از سوی سیاستمداران مغفول و بی‌اهمیت تلقی شده و  تخریب تکیه دولت، یکی از شاخص‌ترین  نمودهای عینی و واقعیِ این کج سلیقگی‌ها و بی‌فکری‌ها بوده است.
کارگردان در جایگاه یک تحلیل‌گر و متخصص
نوع روایت و نریشن ایوب آقاخانی از دیگر مزایای قابل توجه مستند «تکیه دولت» است که می‌تواند در جلب توجه و همراهی مخاطب سینمای مستند و داستانی نقش مهمی ایفا کند. روایت «تکیه دولت» ساده، روشن و بدون هیچ تکلفی است که با جزئیات به تعمق و تفحص این بنای تاریخی مهم می‌پردازد. نکته قابل تامل در مورد قاسم‌خان به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر، پاسخ به شبهات متعددی است که در مورد بنای تاریخی تکیه دولت و جایگاه و نقش آن در منابع تاریخی داخلی و خارجی مطرح شده است؛ برای نمونه تقلید ساخت این بنا  از یک معماری فرنگی سوژه‌ای است که در بسیاری منابع تاریخی نقل شده و در مستند «تکیه دولت» به روشنی تکذیب می‌شود.
از این رو تنها با یک اثر تاریخی ویکی‌پدیایی مواجه نیستیم که فیلمساز نعل به نعل به روایت شرح ماوقع بپردازد، بلکه فیلمساز در مقاطع مختلف فیلم، علاوه بر توضیح درباره شبهات و رد و تایید آنها، به تحلیل وقایع و اتفاقات تاریخی نیز پرداخته تا فیلمساز تنها به عنوان یک تکنسین ساخت فیلم در این پروژه مطرح نباشد. کارگردان و نویسنده مستند «تکیه دولت» در جایگاه یک تحلیل‌گر و متخصص تاریخ معاصر به روایت و نمایش این اثر می‌پردازد.
کلام آخر اینکه، مستند تکیه دولت به جهت موشکافی دقیق و عمیق در سوژه پژوهشی خود، روایت صریح و ساده و قابل فهم و تمهیدات بصری و زیبایی‌شناسانه و فرمی خود از جمله آثار درخشان پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند (سینما حقیقت) در آذرماه ۱۴۰۰ بوده است.

لینک کوتاه : https://nimroozmag.com/?p=13449
  • منبع : نیم‌روز
  • 159 بازدید

نوشته ‎های مشابه

27آبان
دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست
محمدجواد حق‌شناس ضمن بازخوانی شرایط تازه در عرصه سیاست خارجی یادآور می‌شود:

دیپلماسی، تخصص دیپلمات‌هاست

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.